Added all the policies in Markdown format. Changed the templates from ODT to latex
This commit is contained in:
1
.gitignore
vendored
1
.gitignore
vendored
@@ -1 +1,2 @@
|
|||||||
*.pdf
|
*.pdf
|
||||||
|
*.pdf_tex
|
||||||
|
|||||||
15
latex/logga.svg
Normal file
15
latex/logga.svg
Normal file
@@ -0,0 +1,15 @@
|
|||||||
|
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
|
||||||
|
<!-- Generator: Adobe Illustrator 16.0.0, SVG Export Plug-In . SVG Version: 6.00 Build 0) -->
|
||||||
|
<!DOCTYPE svg PUBLIC "-//W3C//DTD SVG 1.1//EN" "http://www.w3.org/Graphics/SVG/1.1/DTD/svg11.dtd">
|
||||||
|
<svg version="1.1" id="Layer_1" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" x="0px" y="0px"
|
||||||
|
width="841.89px" height="595.28px" viewBox="0 0 841.89 595.28" enable-background="new 0 0 841.89 595.28" xml:space="preserve">
|
||||||
|
<path fill="#FFFFFF" d="M408.847,505.708c118.945,0,215.381-97.111,215.381-216.91c0-119.784-96.436-216.901-215.381-216.901
|
||||||
|
c-118.958,0-215.385,97.117-215.385,216.901C193.461,408.597,289.888,505.708,408.847,505.708"/>
|
||||||
|
<path fill="#F78C20" d="M358.339,361.35c-46.49,29.538-25.618,91.989-25.618,91.989s-28.115-58.521-8.443-96.677V173.479
|
||||||
|
c-8.088-0.523-14.853,0.034-19.09,1.279c-1.208-2.642,6.195-6.744,19.09-10.699v-35.248h18.901v30.473
|
||||||
|
c68.219-14.235,204.194-14.938,204.916,103.809C548.594,346.933,401.124,334.162,358.339,361.35 M408.791,71.896
|
||||||
|
c-118.923,0-215.33,97.117-215.33,216.91c0,119.79,96.407,216.901,215.33,216.901s215.325-97.111,215.325-216.901
|
||||||
|
C624.116,169.014,527.714,71.896,408.791,71.896"/>
|
||||||
|
<path fill="#F78C20" d="M343.18,176.402v159.832c19.978-13.652,54.244-30.157,60.874-61.748
|
||||||
|
C417.362,211.028,377.287,184.673,343.18,176.402"/>
|
||||||
|
</svg>
|
||||||
|
After Width: | Height: | Size: 1.3 KiB |
123
latex/policymall.tex
Normal file
123
latex/policymall.tex
Normal file
@@ -0,0 +1,123 @@
|
|||||||
|
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
|
||||||
|
% %
|
||||||
|
% MALL FÖR STYRDOKUMENT %
|
||||||
|
% %
|
||||||
|
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
|
||||||
|
|
||||||
|
\documentclass[a4paper, 11pt]{article}
|
||||||
|
|
||||||
|
%----------- PAKET -----------%
|
||||||
|
\usepackage[utf8]{inputenc}
|
||||||
|
\usepackage[swedish]{babel} % Svenska språkinställningar
|
||||||
|
\usepackage{graphicx} % För att hantera bilder
|
||||||
|
\usepackage{svg} % För att kunna inkludera SVG-filer (kräver Inkscape)
|
||||||
|
\usepackage{geometry} % För att ställa in marginaler och pappersstorlek
|
||||||
|
\usepackage{fancyhdr} % För att anpassa sidhuvud och sidfot
|
||||||
|
\usepackage{lastpage} % För att kunna referera till sista sidan ("Sida X av Y")
|
||||||
|
\usepackage{lipsum} % För att generera exempeltext (Lorem Ipsum)
|
||||||
|
\usepackage[hidelinks]{hyperref} % För klickbara länkar i innehållsförteckningen
|
||||||
|
\usepackage{parskip} % ÄNDRING: För avstånd mellan stycken istället för indrag
|
||||||
|
\usepackage{array} % För bättre kontroll över tabeller
|
||||||
|
\usepackage{eso-pic} % För bättre kontroll av loggan
|
||||||
|
\usepackage{fontspec}
|
||||||
|
\setmainfont{Carlito}
|
||||||
|
|
||||||
|
%----------- GEOMETRI & SIDLAYOUT -----------%
|
||||||
|
% ÄNDRING: Justerad för att placera sidhuvudet korrekt i övre marginalen
|
||||||
|
\geometry{
|
||||||
|
a4paper,
|
||||||
|
left=2cm,
|
||||||
|
right=2cm,
|
||||||
|
top=3.5cm,
|
||||||
|
bottom=3cm,
|
||||||
|
headheight=3cm, % Höjd för loggan (2.23cm) + lite marginal
|
||||||
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
%-------------- Fix av pandoc listor ----------------%
|
||||||
|
% Fix för Pandoc listor
|
||||||
|
\providecommand{\tightlist}{%
|
||||||
|
\setlength{\itemsep}{0pt}\setlength{\parskip}{0pt}}
|
||||||
|
|
||||||
|
%----------- SIDHUVUD OCH SIDFOT -----------%
|
||||||
|
\pagestyle{fancy} % Aktivera fancyhdr-stilen
|
||||||
|
\fancyhf{} % Rensa alla fält i sidhuvud/sidfot
|
||||||
|
|
||||||
|
% Sidhuvud: Logga till vänster
|
||||||
|
%\fancyhead[L]{\includesvg[width=1.7cm, height=1.7cm]{logga}}
|
||||||
|
%\lhead{\includesvg[width=1.7cm]{logga}}
|
||||||
|
|
||||||
|
% Logga på ALLA sidor
|
||||||
|
\AddToShipoutPicture{%
|
||||||
|
\AtPageLowerLeft{%
|
||||||
|
\put(20,790){\includesvg[width=1.7cm]{logga}} % Justera koordinater
|
||||||
|
}
|
||||||
|
}
|
||||||
|
|
||||||
|
% Sidfot: "Sida X av Y" till höger
|
||||||
|
\fancyfoot[R]{Sida \thepage{} av \pageref{LastPage}}
|
||||||
|
|
||||||
|
% Linjer för att separera huvudet och foten från texten
|
||||||
|
\renewcommand{\headrulewidth}{0pt}
|
||||||
|
\renewcommand{\footrulewidth}{0.4pt}
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
%----------- FÖRBÄTTRING AV TABELLUTSEENDE -----------%
|
||||||
|
\renewcommand{\arraystretch}{1.5} % Ger lite mer luft (höjd) i tabellrader
|
||||||
|
|
||||||
|
%---------Lägga till § ibland ------------%
|
||||||
|
$if(paragrafnummer)$
|
||||||
|
% Rubriknumrering – med § i rubriken
|
||||||
|
\renewcommand{\thesection}{\S~\arabic{section}}
|
||||||
|
\renewcommand{\thesubsection}{\S~\arabic{section}.\arabic{subsection}}
|
||||||
|
|
||||||
|
% TOC: använd bara siffran – § finns redan i \thesection
|
||||||
|
\renewcommand{\numberline}[1]{#1\hspace{0.5em}}
|
||||||
|
$endif$
|
||||||
|
|
||||||
|
%----------- DOKUMENTET BÖRJAR -----------%
|
||||||
|
\begin{document}
|
||||||
|
|
||||||
|
%----------- FÖRSTA SIDAN (TITELSIDA) -----------%
|
||||||
|
\begin{titlepage}
|
||||||
|
\thispagestyle{empty} % ÄNDRING: Använd sidhuvud/fot även på denna sida
|
||||||
|
\vspace*{\stretch{1}} % Flytta ner innehållet en bit
|
||||||
|
|
||||||
|
% Titel
|
||||||
|
\begin{center}
|
||||||
|
{\Huge\bfseries $title$\par}
|
||||||
|
\vspace{2.5cm} % Lite extra luft
|
||||||
|
\end{center}
|
||||||
|
|
||||||
|
% Tabell med information
|
||||||
|
% Tabell med information
|
||||||
|
\begin{center}
|
||||||
|
% ÄNDRING: Andra kolumnen har nu en fast bredd på 6cm
|
||||||
|
\begin{tabular}{|l|p{6cm}|}
|
||||||
|
\hline
|
||||||
|
\textbf{Typ:} & $typ$ \\
|
||||||
|
\hline
|
||||||
|
\textbf{Fastställd av:} & $faststalld-av$ \\
|
||||||
|
\hline
|
||||||
|
\textbf{Fastställd vid möte:} & $faststalld-vid-mote$\\
|
||||||
|
\hline
|
||||||
|
\textbf{Version:} & $version$\\
|
||||||
|
\hline
|
||||||
|
\textbf{Giltighetstid:} & $gilltighetstid$\\
|
||||||
|
\hline
|
||||||
|
\end{tabular}
|
||||||
|
\end{center}
|
||||||
|
|
||||||
|
\vspace*{\stretch{2}} % Flytta ner resten av sidan för att centrera vertikalt
|
||||||
|
\end{titlepage}
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
%----------- ANDRA SIDAN (INNEHÅLLSFÖRTECKNING) -----------%
|
||||||
|
\newpage
|
||||||
|
\tableofcontents % Skapar innehållsförteckningen automatiskt
|
||||||
|
\newpage
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
%----------- TREDJE SIDAN OCH FRAMÅT (HUVUDINNEHÅLL) -----------%
|
||||||
|
$body$
|
||||||
|
|
||||||
|
\end{document}
|
||||||
137
markdown/Bidragssystem för föreningar inom Ung Pirat.md
Normal file
137
markdown/Bidragssystem för föreningar inom Ung Pirat.md
Normal file
@@ -0,0 +1,137 @@
|
|||||||
|
---
|
||||||
|
title: Bidragssystem för föreningar inom Ung Pirat
|
||||||
|
typ: Policy
|
||||||
|
faststalld-av: Ung Pirat Kongress
|
||||||
|
faststalld-vid-mote: UPK 2020
|
||||||
|
version: 1.0
|
||||||
|
gilltighetstid: Tillsvidare
|
||||||
|
---
|
||||||
|
|
||||||
|
# Förbundets utformning
|
||||||
|
|
||||||
|
Ung Pirat är ett förbund bestående av tre olika sorters
|
||||||
|
organisationsformer. Förbundet som sådant är\
|
||||||
|
navet för Ung Pirats verksamhet. Förbundet arrangerar kongressen,
|
||||||
|
planerar kampanjer, driver\
|
||||||
|
politik utåt och representerar hela Ung Pirat.
|
||||||
|
|
||||||
|
Hubbarna är de geografiskt betingade föreningar där de flesta av
|
||||||
|
förbundets medlemmar finns. I minst fem hubbar jämnt fördelade över
|
||||||
|
landet finner medlemmarna den närmaste aktiviteten och\
|
||||||
|
medlen för att engagera sig i densamma.
|
||||||
|
|
||||||
|
Nätverk fungerar som tematiska föreningar, i den mening att de
|
||||||
|
organiserar de som är intresserade\
|
||||||
|
av något säskilt och vill göra det i grupp. Det kan vara ett särskilt
|
||||||
|
politiskt område, ett\
|
||||||
|
fritidsintresse, eller om en så vill; en plats.
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundet finansierar verksamhet i hubbar och nätverk genom att betala
|
||||||
|
ut verksamhetsbidrag med\
|
||||||
|
målet att de medlemmar som engagerar sig i de olika
|
||||||
|
organisationsformerna ska kunna finansiera\
|
||||||
|
lämplig verksamhet på ett decentraliserat sätt, utan förbundets
|
||||||
|
detaljstyrning. Ändock har förbundet\
|
||||||
|
en uppsättning krav på föreningarna för att pengarna inte bara ska
|
||||||
|
samlas på hög utan faktiskt\
|
||||||
|
komma till användning i verksamhet som gynnar medlemmarna, rörelsen och
|
||||||
|
därigenom samhället.
|
||||||
|
|
||||||
|
Detta dokument beskriver de bestämmelser som finns för
|
||||||
|
bidragsutbetalningar från förbundet till\
|
||||||
|
hubbar och nätverk.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Allmänt om bidrag och utbetalningar
|
||||||
|
|
||||||
|
Bidrag utbetalas endast till bankkonto eller likvärdigt tecknat i
|
||||||
|
hubbens/nätverkets namn.
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundet har rätt att kräva återbetalning av hela eller delar av
|
||||||
|
bidraget om hubben/nätverket blir\
|
||||||
|
avstängd i enlighet med förbundets stadga.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Verksamhetsbidrag till hubbar
|
||||||
|
|
||||||
|
Berättigad till verksamhetsbidrag är hubbar som
|
||||||
|
|
||||||
|
- funnits sedan föregående kalenderår,
|
||||||
|
- skickat in justerat årsmötesprotokoll för föregående verksamhetsår,
|
||||||
|
- vid varje ansökningstillfälle godkänns av förbundet,
|
||||||
|
- har minst fem medlemmar och där minst 60% är i åldern 6 till och med
|
||||||
|
25 år,
|
||||||
|
- bedriver verksamhet av icke tillfällig karaktär utöver årsmötet,
|
||||||
|
- presenterar en verksamhetsredogörelse för föregående år, gärna som
|
||||||
|
en verksamhetsberättelse som behandlas av hubbens årsmöte,
|
||||||
|
- inte utgör bidragsgrund för statsbidrag till annan organisation än
|
||||||
|
Ung Pirat.
|
||||||
|
|
||||||
|
Stödet utbetalas till hubbar i slutet av januari om justerat
|
||||||
|
årsmötesprotokoll från föregående år finns\
|
||||||
|
inskickat till förbundsstyrelsen vid den tidpunkten. Är så inte fallet
|
||||||
|
hålls stödet innestående tills\
|
||||||
|
protokoll skickats in. Efter årsmöte bör hubben snarast skicka in
|
||||||
|
protokollet till förbundet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Hubbstödet utgörs av ett grundstöd på 10 000 kr ett stöd om 1000 kr per
|
||||||
|
landsting i dess\
|
||||||
|
upptagningsområde samt en rörlig del på 30 kr per var medlem i åldern
|
||||||
|
6--25 år och bosatt i Sverige\
|
||||||
|
som hubben hade vid föregående årsskifte.
|
||||||
|
|
||||||
|
En hubb som söker verksamhetsbidrag för fler än 1000 medlemmar måste
|
||||||
|
kunna visa att hubben\
|
||||||
|
uppfyller höga krav på demokratisk mognad. Årsmötet i hubben ska vara
|
||||||
|
tillgängligt och anpassat\
|
||||||
|
till medlemsbasen. Styrelsens förvaltning av hubben ska ge medlemmarna
|
||||||
|
insyn och medinflytande\
|
||||||
|
i föreningen. Detta gäller endast för utbetalning av den del av
|
||||||
|
medlemsstöred som överstiger 1000\
|
||||||
|
medlemmar. Om ett extra årsmöte hålls måste protokollet snarast skickas
|
||||||
|
in till förbundet. Sista\
|
||||||
|
ansökningsdag för verksamhetsbidraget är 30:e juni året efter
|
||||||
|
underlagsåret.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Verksamhetsbidrag till nätverk
|
||||||
|
|
||||||
|
Berättigad till verksamhetsbidrag är nätverk som
|
||||||
|
|
||||||
|
- funnits sedan föregående kalenderår,
|
||||||
|
- skickat in justerat årsmötesprotokoll för innevarande verksamhetsår,
|
||||||
|
- vid varje ansökningstillfälle godkänns av förbundet,
|
||||||
|
- har minst fem medlemmar och där minst 60% är i åldern 6 till och med
|
||||||
|
25 år,
|
||||||
|
- bedriver verksamhet av icke tillfällig karaktär utöver årsmötet,
|
||||||
|
- presenterar en verksamhetsredogörelse för föregående år, gärna som
|
||||||
|
en verksamhetsberättelse som behandlas av nätverkets årsmöte,
|
||||||
|
- inte utgör bidragsgrund för statsbidrag till någon annan
|
||||||
|
organisation än Ung Pirat
|
||||||
|
|
||||||
|
Verksamhetsbidraget utgörs av ett grundstöd på 1400 kr samt ett
|
||||||
|
medlemsstöd på 30 kr per var\
|
||||||
|
medlem i åldern 6--25 år och bosatt i Sverige som nätverket hade vid
|
||||||
|
föregående årsskifte.
|
||||||
|
|
||||||
|
Ett nätverk som söker verksamhetsbidrag för fler än 1000 medlemmar måste
|
||||||
|
kunna visa att\
|
||||||
|
nätverket uppfyller höga krav på demokratisk mognad. Årsmötet i
|
||||||
|
nätverket ska vara tillgängligt\
|
||||||
|
och anpassat till medlemsbasen. Styrelsens förvaltning av nätverket ska
|
||||||
|
ge medlemmarna insyn och\
|
||||||
|
medinflytande i föreningen. Detta gäller endast för utbetalning av den
|
||||||
|
del av medlemsstödet som\
|
||||||
|
överstiger 1000 medlemmar. Om ett extra årsmöte hålls måste protokollet
|
||||||
|
snarast skickas in till\
|
||||||
|
förbundet. Sista ansökningsdag för verksamhetsbidraget är 30:e juni året
|
||||||
|
efter underlagsåret.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Uppstartsbidrag till nätverk
|
||||||
|
|
||||||
|
Uppstartsbidrag ges till nätverk som hållit uppstartsmöte under det
|
||||||
|
aktuella kalenderåret.\
|
||||||
|
Uppstartsbidraget består av ett uppstartsstöd på 3 000 kr. Nätverket
|
||||||
|
måste vid ansökningstillfället\
|
||||||
|
godkännas av förbundet för att vara berättigat till uppstartsbidrag.
|
||||||
|
Uppstartsstödet utbetalas efter att\
|
||||||
|
justerat protokoll från uppstartsmötet skickats in. Nätverket måste ha
|
||||||
|
minst fem medlemmar i åldern\
|
||||||
|
6--25 år för att bidraget ska betalas ut.
|
||||||
142
markdown/Ersättningspolicy.md
Normal file
142
markdown/Ersättningspolicy.md
Normal file
@@ -0,0 +1,142 @@
|
|||||||
|
---
|
||||||
|
title: Ersättningspolicy
|
||||||
|
typ: Policy
|
||||||
|
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
|
||||||
|
faststalld-vid-mote: FS 2024-09-21
|
||||||
|
version: 1.0
|
||||||
|
gilltighetstid: Tillsvidare
|
||||||
|
---
|
||||||
|
|
||||||
|
# Syfte
|
||||||
|
|
||||||
|
Ung Pirat strävar efter en trevlig och välmående miljö under arrangemang
|
||||||
|
som förbundet anordnar. Denna policy har därför som syfte att tydligt
|
||||||
|
visa vilka villkor som gäller, både för deltagare och arrangörer.
|
||||||
|
Exempelvis kring ekonomisk ersättning samt vad som är önskvärt både i
|
||||||
|
miljö, bekvämliga och ekonomiska aspekter.
|
||||||
|
|
||||||
|
Texter i dokumentet som är kursivstil är fastställd av ett
|
||||||
|
kongressbeslut och kan därför inte ändras eller tas bort av
|
||||||
|
förbundsstyrelsen.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Tillämpning
|
||||||
|
|
||||||
|
Policyn gäller för såväl anställda och arvoderade inom förbundet, för
|
||||||
|
funktionärer på arrangemang som förbundet anordnar samt deltagare på
|
||||||
|
sådana arrangemang till och med det år personen fyller 30 år.
|
||||||
|
Ytterligare villkor kan gälla för arvoderade samt på digitala
|
||||||
|
aktiviteter.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Bestämmelser
|
||||||
|
|
||||||
|
För att få ersättning från Ung Pirat behöver någon med befogenhet
|
||||||
|
godkänna utlägget. För att få ersättning ska utlägget styrkas med kvitto
|
||||||
|
eller motsvarande.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Logi
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid längre arrangemang ordnade av Ung Pirat (såsom läger, kongresser
|
||||||
|
eller dylikt) ska förbundet erbjuda eller ersätta ekonomiskt för
|
||||||
|
sovplatser som är av vandrarhemsstandard eller annat som är motiverat av
|
||||||
|
praktiska skäl. Dessa bör i möjligaste mån vara i nära anslutning till
|
||||||
|
evenemanget.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid närvaro och representation på externa event får enklare övernattning
|
||||||
|
(exempelvis golvlogi i sovsal) förekomma om det är motiverat av
|
||||||
|
praktiska eller kostnadsskäl. Detta skall tydligt kommuniceras i förväg
|
||||||
|
till deltagarna.
|
||||||
|
|
||||||
|
Ung Pirat skall alltid sträva efter att ge deltagare möjlighet till en
|
||||||
|
god natts sömn.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Mat
|
||||||
|
|
||||||
|
Alla som har fått godkänt för en tjänsteresa eller en resa på uppdrag av
|
||||||
|
förbundet har rätt till ersättning för mat och måltidsdryck under resan
|
||||||
|
gång, under vistelsen på resmålet, samt under hemresan.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid tjänstgöring eller deltagande på plats utan resa har den anställde
|
||||||
|
eller uppdragstagaren rätt till ersättning för mat och måltidsdryck
|
||||||
|
under hela tjänstgörings- eller uppdragstiden.
|
||||||
|
|
||||||
|
Mat ersätts som regel i enlighet med Skatteverkets föreskrifter om
|
||||||
|
förmån av fri kost. Kostnader som överstiger över 50% av detta måste
|
||||||
|
godkännas av förbundsstyrelsen innan ersättningen utbetalas. Vid längre
|
||||||
|
arbetstillfällen och möten är det tillåtet att även begära rimlig
|
||||||
|
ersättning för fika, läsk och godis.
|
||||||
|
|
||||||
|
Ung Pirat respekterar varje individs kostval och eventuella
|
||||||
|
matallergier. Som standard ska mat serveras som ger alla deltagare samma
|
||||||
|
möjlighet att äta fullvärdig, näringsriktig och god mat.
|
||||||
|
|
||||||
|
Under förbundets arrangemang ska man må bra och inte behöva vara
|
||||||
|
hungrig.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Telefonkostnader
|
||||||
|
|
||||||
|
Telefonkostnader kan ersättas av förbundet. Personen kan antingen
|
||||||
|
uppvisa en specificerad telefonräkning och begära en exakt summa eller
|
||||||
|
genom en schablonsumma som baseras på en jämförelse mot gamla
|
||||||
|
telefonräkningar.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Resor
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundet ska stå för kostnader av resa som måste göras i tjänst eller
|
||||||
|
på uppdrag av förbundet.
|
||||||
|
|
||||||
|
För att få resor betalda skall:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Skälet till resan vara legitimt.
|
||||||
|
- Resan gå mellan hemort och slutdestinationen. Om någon önskar avresa
|
||||||
|
från eller ankomma i någon annan ort än hemorten så ska denna endast
|
||||||
|
få godkänt för ett belopp upp till kostnaden för resa till hemorten.
|
||||||
|
- Resan ska bokas så lång tid i förväg som möjligt för att hålla nere
|
||||||
|
kostnaderna.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid resa från utomlands ersätter förbundet resan med upp till 1 500 kr
|
||||||
|
per enkel resa.
|
||||||
|
|
||||||
|
Som hemort definieras där personen i fråga är folkbokförd.
|
||||||
|
|
||||||
|
### Färdsätt
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid resebokning ska främst miljövänlighet prioriteras, därefter restid
|
||||||
|
och kostnad. Detta kan avvikas från av praktiska skäl.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid bokning av resa ska det billigaste alternativet för resan väljas om
|
||||||
|
det är möjligt. Liggvagn eller sovvagn är acceptabelt vid längre
|
||||||
|
tågresor.
|
||||||
|
|
||||||
|
Om resor går att boka ombokningsbara eller återbetalningsbara bör detta
|
||||||
|
väljas om resan bokas mer än två månader i förväg.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Återbetalningsskyldighet
|
||||||
|
|
||||||
|
Om förbundet betalar en ersättningsberättigad aktivitet eller resa och
|
||||||
|
den inte utnyttjas på grund av omständigheter som ligger inom den
|
||||||
|
enskilde personens kontroll kan denne bli återbetalningsskyldig.
|
||||||
|
Omständigheter inom personens kontroll innebär exempelvis:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Missad aktivitet på grund av egen försummelse eller glömska.
|
||||||
|
- Felaktig planering eller resebokning som leder till att personen
|
||||||
|
inte kan delta.
|
||||||
|
- Medvetet beslut att inte delta i aktiviteten utan godtagbar
|
||||||
|
anledning.
|
||||||
|
- Skäl som var kända men som inte meddelades då aktiviteten bokades.
|
||||||
|
|
||||||
|
**Exempel på omständigheter utanför personens kontroll som inte leder till
|
||||||
|
återbetalningsskyldighet inkluderar:**
|
||||||
|
|
||||||
|
- Oförutsedda händelser som naturkatastrofer eller extrema
|
||||||
|
väderförhållanden.
|
||||||
|
- Plötsliga och allvarliga sjukdomar eller olyckor som kan styrkas med
|
||||||
|
exempelvis med läkarintyg. Andra förhinder som är akuta eller annars
|
||||||
|
omöjliga att påverka.
|
||||||
|
- Inställda arrangemang på grund av beslut från arrangören eller andra
|
||||||
|
externa parter.
|
||||||
|
|
||||||
|
I de fall en aktivitet inte kan genomföras och det finns oanvända medel
|
||||||
|
kvar, ska dessa medel återbetalas till förbundet. Personen i fråga ska
|
||||||
|
inte hållas återbetalningsskyldig för belopp som redan använts för
|
||||||
|
utgifter som inte kan återfås, utan endast för den del av medlen som
|
||||||
|
återstår.
|
||||||
61
markdown/Hård- och mjukvarupolicy.md
Normal file
61
markdown/Hård- och mjukvarupolicy.md
Normal file
@@ -0,0 +1,61 @@
|
|||||||
|
---
|
||||||
|
title: Hård- och mjukvarupolicy
|
||||||
|
typ: Policy
|
||||||
|
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
|
||||||
|
faststalld-vid-mote:
|
||||||
|
version: 1.0
|
||||||
|
gilltighetstid: Tillsvidare
|
||||||
|
---
|
||||||
|
|
||||||
|
Ung Pirats etiska ställningstagande gällande hård- och mjukvara lyder
|
||||||
|
"Öppna format och öppen källkod ska uppmuntras." i enlighet med detta
|
||||||
|
anser vi att öppna format och öppen källkod ska eftersträvas så långt
|
||||||
|
som möjligt.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Genomförande
|
||||||
|
|
||||||
|
## Hårdvara
|
||||||
|
|
||||||
|
Eftersom det i dagsläget inte finns några högpresterande helt öppna
|
||||||
|
hårdvaruplattformar kan vi inte ha lika strikta restriktioner när det
|
||||||
|
gäller hårdvara som med mjukvara.
|
||||||
|
|
||||||
|
All hårdvara som köps in centralt ska, i så hög grad som möjligt, vara
|
||||||
|
kompatibel med öppna system (som t ex, Linux).
|
||||||
|
|
||||||
|
## Mjukvara
|
||||||
|
|
||||||
|
### Inköp av ny mjukvara
|
||||||
|
|
||||||
|
Öppen mjukvara ska alltid utredas inför nya inköpt. Vid inköp av ny
|
||||||
|
mjukvara ska det alltid tas fram en lista över lämpliga öppna
|
||||||
|
alternativ. Proprietär mjukvara får endast tas i beaktning i de fall där
|
||||||
|
det ger väsentliga fördelar jämfört med motsvarande öppna system. De
|
||||||
|
huvudsakliga användarna av systemet måste motivera inköp eller
|
||||||
|
användande av stänga system väl. Väsentligt bättre effektivitet är ett
|
||||||
|
exempel på bra motivering.
|
||||||
|
|
||||||
|
### Filformat
|
||||||
|
|
||||||
|
All digital textdokumentation från förbundet ska ske i de nedan
|
||||||
|
specificerade formaten. Detta är öppna format med bra tillgänglighet och
|
||||||
|
som går att öppna på alla plattformar utan proprietära mjukvara. Dessa
|
||||||
|
är vanligt förekommande och standardiserade av både ISO (International
|
||||||
|
Organization for Standardization/Internationella
|
||||||
|
standardiseringsorganisationen) och SIS (Swedish Standards
|
||||||
|
Institute/Standardiseringskommissionen i Sverige).
|
||||||
|
|
||||||
|
#### Tillåtna format
|
||||||
|
|
||||||
|
.PDF
|
||||||
|
|
||||||
|
OpenDocument
|
||||||
|
|
||||||
|
Textdokument: .ODT
|
||||||
|
|
||||||
|
Presentationer: .ODP
|
||||||
|
|
||||||
|
Kalkylblad: .ODS
|
||||||
|
|
||||||
|
All digital textdokumentation bör finnas tillgängligt som både PDF och
|
||||||
|
OpenDocument
|
||||||
@@ -0,0 +1,90 @@
|
|||||||
|
---
|
||||||
|
title: Policy och arbetsbeskrivning för kanslianställda inom förbundet Ung Pirat
|
||||||
|
typ: Policy
|
||||||
|
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
|
||||||
|
faststalld-vid-mote: FS 2021-12-11
|
||||||
|
version: 1.0
|
||||||
|
gilltighetstid: Tillsvidare
|
||||||
|
---
|
||||||
|
|
||||||
|
Denna policy berör anställda på förbundets rikskansli. Arvoderade
|
||||||
|
förtroendeuppdrag regleras inte av denna policy.
|
||||||
|
|
||||||
|
Arbetsuppgifter för förbundets kansli delas in i 3 huvudkategorier:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Administration
|
||||||
|
- Verksamhetsutveckling
|
||||||
|
- Medlemsvärvning
|
||||||
|
|
||||||
|
Dessa ansvarsområden kan vara strikt uppdelade mellan olika anställda
|
||||||
|
eller i olika omfattning delas mellan anställda och/eller
|
||||||
|
förtroendevalda samt volontärer.
|
||||||
|
|
||||||
|
Administrastionsområdet innebär:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Ansvar för att säkerställa att ansökningar till bidragsgivande
|
||||||
|
myndigheter såsom MUCF inkommer i rätt tid med rätt underlag.
|
||||||
|
- Tillse att bokföring är i god ordning och i linje med lagar och
|
||||||
|
förordningar.
|
||||||
|
- Sammanställa att ekonomisk nulägesrapport finns tillgänglig inför
|
||||||
|
styrelsesammanträden.
|
||||||
|
- Att överse så att fakturahantering, utläggshantering samt
|
||||||
|
kvittoredovisning fungerar.
|
||||||
|
- Övervaka att förbundsanslutna lokalföreningar inkommer med protokoll
|
||||||
|
och annan dokumentation som är nödvändig för förbundets verksamhet.
|
||||||
|
- Tillse så att nödvändig dokumentation om förbundets verksamhet
|
||||||
|
löpande arkiveras på ett enhetligt och beständigt sätt.
|
||||||
|
|
||||||
|
Verksamhetsutveckling innebär:
|
||||||
|
|
||||||
|
Hålla regelbunden kontakt med anslutna föreningar och kommunicera med
|
||||||
|
dess medlemmar. I detta ingår coachning av föreningarnas styrelser och
|
||||||
|
vid behov hjälpa dessa med frågor relaterade till verksamhet och
|
||||||
|
årsmöten.
|
||||||
|
|
||||||
|
Verksamhetsutveckling innebär även att stödja arbetet med att
|
||||||
|
förverkliga förbundets verksamhetsplan samt att vara ett bollplank för
|
||||||
|
presidiet och resten av förbundsstyrelsen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Medlemsvärvning innebär
|
||||||
|
|
||||||
|
Kontakta nyblivna medlemmar och erbjuda dessa hjälp att engagera sig i
|
||||||
|
förbundet, samt att vid lämpliga tillfällen kontakta urval av befintliga
|
||||||
|
medlemmar för att erbjuda dessa möjligheter att engagera sig ytterligare
|
||||||
|
i verksamheten. Medlemsvärvning innefattar också att kontakta medlemmar
|
||||||
|
vars medlemskap har gått ut och hjälpa till med förnyelse av medlemskap
|
||||||
|
om dessa så önskar.
|
||||||
|
|
||||||
|
Allmänt om anställning i förbundet
|
||||||
|
|
||||||
|
Anställda behöver inte fullt ut dela, men måste respektera; förbundets
|
||||||
|
ståndpunkter, ideologiska grund samt ställningstaganden. Förbundet skall
|
||||||
|
i egenskap av arbetsgivare visa stor acceptans för en bredd av åsikter
|
||||||
|
och perspektiv. Handlingar och ståndpunkter som är uppenbart oförenliga
|
||||||
|
med förbundets grundsyn är däremot också oförenligt med anställning i
|
||||||
|
förbundet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Anställd som stadigvarande arbetar mer än 40h/månad för förbundet kan
|
||||||
|
inte väljas till kongressombud i enlighet med förbundets stadga 12§.
|
||||||
|
Anställning i denna omfattning kan heller inte kombineras med
|
||||||
|
förtroendeuppdrag på nationell nivå i förbundet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundet skall verka för att anställda skall ha en lönenivå som är
|
||||||
|
marknadsmässigt rimlig och rättvis. Förbundet kan tillämpa individuell
|
||||||
|
lönesättning baserad på exempelvis erfarenhet om styrelsen finner det
|
||||||
|
lämpligt.
|
||||||
|
|
||||||
|
Om arbete under helg- och kvällstid förekommer skall förbundet i
|
||||||
|
egenskap av arbetsgivare tillse att anställda får rimlig och lagstadgad
|
||||||
|
tid för vila och återhämtning.
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundet skall alltid i möjligaste mån avstå från all form av
|
||||||
|
integritetskränkande övervakning av sina anställda och sträva efter att
|
||||||
|
bygga relationer baserade på ömsesidigt förtroende. Förbundet har som
|
||||||
|
arbetsgivare dock skyldighet att undersöka konkreta misstankar och ser
|
||||||
|
synnerligen allvarligt på varje form av missbrukat förtroende,
|
||||||
|
bedrägligt beteende och oärlighet gentemot arbetsgivaren.
|
||||||
|
|
||||||
|
Om kollektivavtal tecknats skall detta följas i första hand. Om denna
|
||||||
|
policy på någon punkt ger anställda objektivt bättre villkor än gällande
|
||||||
|
lagar och kollektivavtal skall denna policy gälla i det fallet.
|
||||||
135
markdown/Reglemente för IT-utskott.md
Normal file
135
markdown/Reglemente för IT-utskott.md
Normal file
@@ -0,0 +1,135 @@
|
|||||||
|
---
|
||||||
|
title: Reglemente för IT-utskott
|
||||||
|
typ: Reglemente
|
||||||
|
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
|
||||||
|
faststalld-vid-mote: FS 2025-05-24
|
||||||
|
version: 1.0
|
||||||
|
gilltighetstid: Tillsvidare
|
||||||
|
---
|
||||||
|
|
||||||
|
# Bakgrund
|
||||||
|
|
||||||
|
IT-utskottet är ett tekniskt och organisatoriskt utskott som primärt
|
||||||
|
verkar under Ung Pirats förbundsstyrelse, men som även hanterar delar av
|
||||||
|
den tekniska infrastrukturen som delas med Piratpartiet. Utskottet
|
||||||
|
ansvarar för drift, utveckling och underhåll av IT-system som används av
|
||||||
|
Ung Pirat och, i förekommande fall, även Piratpartiet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Trots att utskottets verksamhet i praktiken sköts av personer inom Ung
|
||||||
|
Pirat, erkänns utskottets ansvar gentemot båda organisationerna.
|
||||||
|
Reglementet nedan fastställer struktur, ansvar och befogenheter för
|
||||||
|
IT-utskottets arbete, med syftet att säkerställa kontinuitet, säkerhet
|
||||||
|
och tydlig ansvarsfördelning.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Avgränsningar mot andra organ
|
||||||
|
|
||||||
|
Inom Ung Pirat finns föreningen Ung Pirat IT, som verkar för att främja
|
||||||
|
IT-relaterade aktiviteter inom förbundet. Denna förening är dock **inte
|
||||||
|
detsamma som IT-utskottet,** och har **inget formellt mandat att fatta
|
||||||
|
beslut eller vidta åtgärder som rör drift, säkerhet eller utveckling av
|
||||||
|
Ung Pirats IT-system.**
|
||||||
|
|
||||||
|
Alla beslut och insatser kopplade till teknisk drift, underhåll,
|
||||||
|
säkerhet och infrastruktur fattas av IT-utskottet enligt detta
|
||||||
|
reglemente, eller av Ung Pirats förbundsstyrelse.
|
||||||
|
|
||||||
|
Det står Ung Pirat IT fritt att driva projekt, initiativ och arrangemang
|
||||||
|
inom sitt syfte, men föreningen kan inte agera åt IT-utskottets vägnar
|
||||||
|
eller fatta beslut som påverkar den tekniska plattformen.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Bestämmelser
|
||||||
|
|
||||||
|
## Utskottets mandat
|
||||||
|
|
||||||
|
IT-utskottet har mandat att:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Självständigt underhålla och administrera teknisk infrastruktur som
|
||||||
|
tillhör Ung Pirat och, i vissa relevanta fall, även Piratpartiet.
|
||||||
|
- Initiera och genomföra mindre tekniska förbättringar och
|
||||||
|
uppdateringar utan behov av godkännande, förutsatt att de inte
|
||||||
|
medför betydande driftavbrott eller kostnader.
|
||||||
|
- Föreslå strategiska IT-lösningar eller tekniska förändringar till
|
||||||
|
Ung Pirats förbundsstyrelse och eller Piratpartiets partistyrelse.
|
||||||
|
- Samarbeta med externa parter. Leverantörer eller frivilliga i frågor
|
||||||
|
som rör systemdrift, underhåll eller utveckling -- inom ramen för
|
||||||
|
detta reglemente.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Utskottets medlemmar
|
||||||
|
|
||||||
|
- Ordinarie medlemmar tillsätts genom beslut av Ung Pirats
|
||||||
|
förbundsstyrelse.
|
||||||
|
|
||||||
|
- Piratpartiet har rätt att nominera personer till IT-utskottet.
|
||||||
|
|
||||||
|
- IT-utskottet ska utse en kontaktperson för Ung Pirat och
|
||||||
|
Piratpartiet.
|
||||||
|
|
||||||
|
- IT-utskottet har rätt att utse tillfälliga medlemmar:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Sådana medlemmar har inte en formell ställning i utskottet och kan när som helst entledigas av utskottets chef.
|
||||||
|
- Vid antagandet av en tillfällig medlem ska utskottets chef informeras skriftligen
|
||||||
|
- Tillfälliga medlemmar får inte ges tillgång till känslig information eller administrativa system utan uttryckligt godkännande från utskottets chef.
|
||||||
|
|
||||||
|
- En avstängd eller utesluten medlem i Ung Pirat eller Piratpartiet
|
||||||
|
kan inte vara involverad i IT-utskottets verksamhet.
|
||||||
|
|
||||||
|
- Medlemmar och tillfälliga medlemmar i utskottet ska dokumenteras.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Utskottets chef
|
||||||
|
|
||||||
|
- Chef över IT-utskottet är förbundssekreteraren i Ung Pirat.
|
||||||
|
- Chefen har vetorätt över utskottets beslut.
|
||||||
|
- Utskottets chef kan i särskilda fall delegera chefansvaret till en
|
||||||
|
annan person under en begränsad tid, under förutsättningen att
|
||||||
|
förbundsstyrelsen informeras skriftligen.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Beslutsprocess inom utskottets
|
||||||
|
|
||||||
|
- IT-utskottet ska eftersträva att fatta interna beslut i enhällighet.
|
||||||
|
Om enhällighet inte kan uppnås inom utskottet, kan beslut fattas
|
||||||
|
genom enkel majoritet av röstberättigade medlemmar.
|
||||||
|
- Samtliga beslut som fattats av utskottet är föremål för
|
||||||
|
utskottschefens vetorätt.
|
||||||
|
- Alla utskottens beslut ska dokumenteras.
|
||||||
|
- För större beslut som innebär en betydande förändring för
|
||||||
|
slutanvändaren eller digital infrastruktur ska beslut tas i samråd
|
||||||
|
med Utskottets chef samt representant från Ung Pirat och
|
||||||
|
Piratpartiet.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Avbrott och förändringar i IT-drift
|
||||||
|
|
||||||
|
### Planerade avbrott
|
||||||
|
|
||||||
|
- Planerade systemavbrott, större förändringar eller migreringar ska
|
||||||
|
dokumenteras av utskottet i förväg.
|
||||||
|
- IT-utskottet ska i god tid rapportera planerat avbrott till
|
||||||
|
utskottets chef samt
|
||||||
|
- Avbrott som kan påverka valkampanjer, medlemskommunikation eller
|
||||||
|
annan känslig verksamhet ska skriftligen godkännas av utskottets
|
||||||
|
chef i samråd med Ung Pirat och Piratpartiet (om det är relevant).
|
||||||
|
|
||||||
|
#### Ansökan om planerat avbrott
|
||||||
|
|
||||||
|
- Om IT-utskottet planerar ett avbrott som kan påverka
|
||||||
|
tillgängligheten till en eller flera tjänster ska en ansökan om
|
||||||
|
planerat avbrott skickas till utskottets chef
|
||||||
|
|
||||||
|
- Ansökan ska innehålla följande:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Förslaget datum och tid för avbrottet.
|
||||||
|
- Kort beskrivning av arbetet som ska genomföras.
|
||||||
|
- Bedömd längd på avbrottet (förväntad och maximal).
|
||||||
|
- Eventuella risker eller åtagande.
|
||||||
|
- Hur akut åtgärden är.
|
||||||
|
|
||||||
|
- Ansökan ska skickas minst fem (5) dagar i förväg, om inte akuta
|
||||||
|
tekniska skäl föreligger.
|
||||||
|
|
||||||
|
- Utskottets chef ska ge godkännande innan arbetet får påbörjas.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Rapportering
|
||||||
|
|
||||||
|
- IT-utskottet ska lämna regelbundna lägesrapporter till Ung Pirats
|
||||||
|
förbundsstyrelse samt Piratpartiets partistyrelse.
|
||||||
|
- Viktiga händelser eller incidenter ska kommuniceras utan onödigt
|
||||||
|
dröjsmål.
|
||||||
423
markdown/Ung Pirat stadgar.md
Normal file
423
markdown/Ung Pirat stadgar.md
Normal file
@@ -0,0 +1,423 @@
|
|||||||
|
---
|
||||||
|
title: Ung Pirats Stadgar
|
||||||
|
typ: Stadgar
|
||||||
|
faststalld-av: Förbundskongress
|
||||||
|
faststalld-vid-mote: Piratkongress 2024
|
||||||
|
version:
|
||||||
|
gilltighetstid: Tillsvidare
|
||||||
|
paragrafnummer: true
|
||||||
|
---
|
||||||
|
|
||||||
|
# Namn och Organisationsform
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundets namn är Ung Pirat. Förbundet är en nationell sammanslutning
|
||||||
|
av självständiga lokala Ung Pirat‐avdelningar. Förbundets styrelse har
|
||||||
|
sitt säte i Uppsala kommun.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Syfte
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundets syfte är:
|
||||||
|
|
||||||
|
1. **att** erbjuda en naturlig samlingspunkt till unga pirater för
|
||||||
|
ömsesidigt åsiktsutbyte, utbildning och politisk utveckling för att
|
||||||
|
tillse att Piratrörelsens frågor ges bättre möjligheter till
|
||||||
|
genomslag i samhällsdebatten,
|
||||||
|
2. **att** bedriva bred utbildning kring piratrörelsens frågor och att
|
||||||
|
väcka allmän, men även intern, debatt kring dem,
|
||||||
|
3. **att** vara samideologisk opinionsbildare mot Piratpartiet för att
|
||||||
|
arbeta fram bra och välgenomtänkta ståndpunkter,
|
||||||
|
4. **att** utveckla piratideologin,
|
||||||
|
5. **att** försöka påverka svenska, europeisk‐ och världspolitik ur ett
|
||||||
|
piratperspektiv och delta i de olika evenemangen, samtalen och
|
||||||
|
debatterna som sker.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Principer
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundet verkar i enlighet med demokratiska principer.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Verksamhet
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundets huvudsakliga verksamhet bedrivs i föreningarna. Förbundets
|
||||||
|
centrala verksamhet skall syfta till att stödja verksamheten som bedrivs
|
||||||
|
i dess föreningar.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Stadgetolkning
|
||||||
|
|
||||||
|
Om oklarhet gällande dessa stadgars innebörd skulle uppstå, i samband
|
||||||
|
med förbundskongress eller extra förbundskongress, gäller mötets
|
||||||
|
tolkning tills klargörande ändring införs. Om oklarhet gällande dessa
|
||||||
|
stadgars innebörd skulle uppstå, i varje annat fall, gäller
|
||||||
|
förbundsstyrelsens tolkning tills klargörande ändring införs. Tolkning
|
||||||
|
av stadga skall bifogas stadgan som en stadgekommentar tills dess att
|
||||||
|
klargörande ändring införts.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid tolkning av denna stadga skall stadgeparagraf ett (1) till och med
|
||||||
|
sju (7) ges överordnad betydelse gentemot varje annan stadgeparagraf.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Stadgeändringskompetens
|
||||||
|
|
||||||
|
För ändring av, eller tillägg till, stadgeparagraf ett (1) till och med
|
||||||
|
sju (7) krävs att likalydande beslut antas, med två tredjedels (2/3)
|
||||||
|
majoritet, av två på varandra följande, ordinarie förbundskongresser.
|
||||||
|
För ändring av, eller tillägg till, varje annan paragraf krävs att
|
||||||
|
förslaget antas, med två tredjedels (2/3) majoritet, av förbundskongress
|
||||||
|
eller medlemsomröstning.
|
||||||
|
|
||||||
|
Ändring av stadgeparagraf, eller tillägg till stadgan, kan endast upptas
|
||||||
|
till behandling av förbundskongress om förslag därom uttryckligen
|
||||||
|
angivits i handlingarna, i form av motion eller proposition, eller om
|
||||||
|
enhällig kongress beslutar att uppta förslaget till behandling.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Upplösning
|
||||||
|
|
||||||
|
Förslag om förbundets upplösning får endast behandlas på ordinarie
|
||||||
|
förbundskongress och skall insändas skriftligt till förbundsstyrelsen
|
||||||
|
senast trettioförsta (31) oktober året innan förbundskongressen. Att
|
||||||
|
upplösning skall behandlas måste framgå av kallelsen till
|
||||||
|
förbundskongressen. Förbundet kan inte upplösas så länge minst en
|
||||||
|
tjugondel (1/20) av de röstberättigade på ordinarie förbundskongress
|
||||||
|
motsätter sig upplösningen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid förbundets upplösning skall tillgångar realiseras och skulder
|
||||||
|
betalas, varpå kvarvarande tillgångar tillfaller Piratpartiet eller ett
|
||||||
|
av förbundskongressen bestämt ändamål i enlighet med förbundets syfte.
|
||||||
|
Till likvidatorer bör förbundets revisorer utses. Likvidatorerna
|
||||||
|
genomför likvidationen i samband med förbundets upplösning.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Elektronisk kommunikation
|
||||||
|
|
||||||
|
För förbundet och dessa stadgars syften, så ska elektronisk
|
||||||
|
kommunikation vara att jämställa med skriftlig på papper.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Verksamhetsår
|
||||||
|
|
||||||
|
Verksamhetsår för förbundet är kalenderår.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Förening
|
||||||
|
|
||||||
|
Förening antas av förbundsstyrelsen som medlem i förbundet. För att
|
||||||
|
antas som förening krävs att föreningen har minst fem (5) medlemmar och
|
||||||
|
verkar i enlighet med förbundets syfte och godkänner dess stadgar.
|
||||||
|
Föreningar utformar fritt sin verksamhet och råder själv över sina
|
||||||
|
tillgångar.
|
||||||
|
|
||||||
|
Det åligger föreningar att tillmötesgå krav på lämnande av de uppgifter
|
||||||
|
som förbundsstyrelsen behöver för att bedriva förbundets centrala
|
||||||
|
verksamhet. Förbundet har rätt att ta ut en, av förbundskongressen
|
||||||
|
bestämd, årsavgift av varje förening.
|
||||||
|
|
||||||
|
En förening kan avregistreras om den inte redovisat verksamhet eller
|
||||||
|
minst fem (5) medlem mar under minst ett (1) års tid.
|
||||||
|
|
||||||
|
Förening som bryter mot förbundets stadgar, skadar dess anseende eller
|
||||||
|
motarbetar dess syfte kan avstängas med omedelbar verkan av
|
||||||
|
förbundsstyrelsen. Nästkommande ordinarie förbundskongress beslutar om
|
||||||
|
uteslutning av avstängd förening. Avstängning påverkar inte föreningens
|
||||||
|
stadgereglerade rättigheter i samband med förbundskongress och
|
||||||
|
kongressombudsval.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Medlem
|
||||||
|
|
||||||
|
Person som är medlem i förening är också medlem i förbundet. Medlem som
|
||||||
|
bryter mot förbundets stadgar, skadar dess anseende eller motarbetar
|
||||||
|
dess syfte kan avstängas med omedelbar verkan av förbundsstyrelsen.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Förbundskongress
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundskongressen är förbundets högsta beslutande organ.
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundskongress kan hållas elektroniskt om förbundsstyrelsen så finner
|
||||||
|
lämpligt.
|
||||||
|
|
||||||
|
Under ett verksamhetsår skall två (2) ordinarie förbundskongresser
|
||||||
|
hållas; Demokrati‐ och Revisionsmötet samt Piratkongressen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Varje kongressombud eller ersättare för kongressombud innehar en (1)
|
||||||
|
röst på förbundskongress. Röstning per post eller per fullmakt är inte
|
||||||
|
tillåten. Inför förbundskongress har medlemmar, lokalavdelningar,
|
||||||
|
förbundsstyrelse, valberedning samt revisorer rätt att inkomma med
|
||||||
|
förslag, uttalanden och nomineringar.
|
||||||
|
|
||||||
|
Medlem har i mån av plats närvarorätt på förbundskongress. Anställd i
|
||||||
|
förbundet som också är medlem i förbundet och där det i dennes
|
||||||
|
arbetsbeskrivning framgår att personen ej är valbar till kongressombud
|
||||||
|
eller kongressreservombud har närvarorätt, yttranderätt och förslagsrätt
|
||||||
|
på förbundskongress.
|
||||||
|
|
||||||
|
Person vald i stadgemässiga val på förbundskongress har närvaro‐,
|
||||||
|
yttrande‐ och förslagsrätt på förbundskongress. Kongressombud och
|
||||||
|
ersättare för kongressombud har närvaro‐, yttrande‐, förslags‐ samt
|
||||||
|
rösträtt på förbundskongress. Nominerad till stadgemässiga val eller
|
||||||
|
person som för talan för viss motion, proposition eller fråga har
|
||||||
|
närvaro‐, yttrande‐ och förslagsrätt i berörda frågor på
|
||||||
|
förbundskongress.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid omröstning på förbundskongress fattas beslut med enkel majoritet om
|
||||||
|
inte annat föreskrivs i stadgan. Nedlagda röster räknas ej. Vid lika
|
||||||
|
röstetal görs en andra omröstning. Visar även den lika röstetal
|
||||||
|
tillämpas slumpen. Övriga frågor på förbundskongress kräver två
|
||||||
|
tredjedelars (2/3) majoritet för bifall. Vid personval sker sluten
|
||||||
|
omröstning om någon röstberättigad så begär.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Demokrati- och Revisionsmötet
|
||||||
|
|
||||||
|
Demokrati‐ och Revisionsmötets syfte är att utvärdera det gångna
|
||||||
|
verksamhetsåret, granska styrelsens förvaltning och hantering av
|
||||||
|
ekonomin.
|
||||||
|
|
||||||
|
Demokrati‐ och Revisionsmötet skall hållas årligen senast trettionde
|
||||||
|
(30) april, på tid och plats som förbundsstyrelsen bestämmer.
|
||||||
|
|
||||||
|
Demokrati‐ och Revisionsmötet är beslutsmässigt:
|
||||||
|
|
||||||
|
- då kallelse utgått till medlemmar, föreningar och revisorer senast
|
||||||
|
fyra (4) veckor innan med uppgift om tid och plats för Demokrati‐
|
||||||
|
och Revisionsmötet,
|
||||||
|
- då möteshandlingar varit medlemmar, föreningar och revisorer
|
||||||
|
tillhanda senast två (2) veckor innan.
|
||||||
|
|
||||||
|
Inför Demokrati‐ och Revisionsmötet skall möteshandlingen innehålla:
|
||||||
|
|
||||||
|
- kallelse
|
||||||
|
- dagordning
|
||||||
|
- kongressombudsvalets resultat
|
||||||
|
- förbundets stadgar
|
||||||
|
- verksamhetsberättelse för föregående verksamhetsår
|
||||||
|
- ekonomisk berättelse för föregående verksamhetsår
|
||||||
|
- revisionsberättelse för föregående verksamhetsår
|
||||||
|
|
||||||
|
Följande ärenden skall alltid behandlas av Demokrati‐ och
|
||||||
|
Revisionsmötet:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Mötets öppnande
|
||||||
|
- Fastställande av röstlängd
|
||||||
|
- Mötets beslutsmässighet
|
||||||
|
- Val av mötesordförande och vice mötesordförande
|
||||||
|
- Val av mötessekreterare och vice mötessekreterare
|
||||||
|
- Val av minst två (2) justerare
|
||||||
|
- Val av tre (3) rösträknare
|
||||||
|
- Fastställande av dagordning
|
||||||
|
- Verksamhetsberättelse
|
||||||
|
- Ekonomisk berättelse
|
||||||
|
- Revisionsberättelse
|
||||||
|
- Frågan om ansvarsfrihet för föregående verksamhetsårs styrelse
|
||||||
|
- Mötets avslutande
|
||||||
|
|
||||||
|
Demokrati‐ och Revisionsmötet behandlar inte motioner eller
|
||||||
|
propositioner. Om det framgått av kallelse kan Demokrati‐ och
|
||||||
|
Revisionsmötet behandla fyllnadsval till vakantsatta poster.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Piratkongress
|
||||||
|
|
||||||
|
Piratkongress skall hållas tidigast första (1) november och senast
|
||||||
|
tjugonde (20) december, på tid och plats som förbundsstyrelsen
|
||||||
|
bestämmer.
|
||||||
|
|
||||||
|
Piratkongress är beslutsmässig:
|
||||||
|
|
||||||
|
- då kallelse utgått till medlemmar, föreningar och revisorer senast
|
||||||
|
tio (10) veckor innan med uppgift om tid och plats för
|
||||||
|
Piratkongressen,
|
||||||
|
- då kongressombudsval förrättats i enlighet med vad som föreskrivs i
|
||||||
|
stadgan,
|
||||||
|
- då möteshandlingar varit medlemmar, revisorer och föreningarna
|
||||||
|
tillhanda senast två (2) veckor före Piratkongressen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Inför Piratkongress skall möteshandlingen innehålla:
|
||||||
|
|
||||||
|
- kallelse
|
||||||
|
- dagordning
|
||||||
|
- kongressombudsvalets resultat
|
||||||
|
- förbundets stadgar
|
||||||
|
- motioner
|
||||||
|
- propositioner
|
||||||
|
|
||||||
|
Inför Piratkongress bör möteshandlingen även innehålla:
|
||||||
|
|
||||||
|
- förslag på verksamhetsplan för nästkommande verksamhetsår
|
||||||
|
- förslag på budget för nästkommande verksamhetsår
|
||||||
|
- förslag på avgifter för nästkommande verksamhetsår
|
||||||
|
- förslag från valberedningen i stadgemässiga val
|
||||||
|
- lista på nominerade i stadgemässiga val
|
||||||
|
|
||||||
|
Följande ärenden skall alltid behandlas av Piratkongress:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Mötets öppnande
|
||||||
|
- Fastställande av röstlängd
|
||||||
|
- Mötets beslutsmässighet6
|
||||||
|
- Val av mötesordförande och vice mötesordförande
|
||||||
|
- Val av mötessekreterare och vice mötessekreterare
|
||||||
|
- Val av minst två (2) justerare
|
||||||
|
- Val av tre (3) rösträknare
|
||||||
|
- Fastställande av dagordning
|
||||||
|
- Val av förbundsstyrelse
|
||||||
|
- Val av valberedning
|
||||||
|
- Val av revisorer
|
||||||
|
- Fastställande av verksamhetsplan
|
||||||
|
- Fastställande av budget
|
||||||
|
- Fastställande av avgifter
|
||||||
|
- Propositioner
|
||||||
|
- Motioner
|
||||||
|
- Övriga frågor
|
||||||
|
- Mötets avslutande
|
||||||
|
|
||||||
|
Förslag till Piratkongressen som är förbundsstyrelsen skriftligen
|
||||||
|
tillhanda senast fyra (4) veckor före kongressen är motion. Förslag till
|
||||||
|
Piratkongressen som lagts av förbundsstyrelsen, med enkel majoritet,
|
||||||
|
senast två (2) veckor innan kongressen och finns med i möteshandlingarna
|
||||||
|
är proposition. Varje annat inkommet förslag till Piratkongressen är
|
||||||
|
övrig fråga.
|
||||||
|
|
||||||
|
Nominering till stadgemässiga val förrättade på Piratkongressen från
|
||||||
|
annan än valberedning skall vara förbundsstyrelsen tillhanda senast fyra
|
||||||
|
(4) veckor före förbundskongress.
|
||||||
|
|
||||||
|
Piratkongressen väljer förbundsstyrelse, valberedning och revisorer
|
||||||
|
bland de nominerade till respektive val. Om så inte kan ske får
|
||||||
|
ytterligare nomineringar ske på kongressen.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Extra förbundskongress
|
||||||
|
|
||||||
|
Om förbundsstyrelsen så beslutar eller om revisorerna eller minst en
|
||||||
|
tiondel (1/10) av föreningarna så kräver, skall extra förbundskongress
|
||||||
|
utlysas av förbundsstyrelsen eller revisorer.
|
||||||
|
|
||||||
|
Extra förbundskongress är beslutsmässig:
|
||||||
|
|
||||||
|
- då kallelse tillsammans med möteshandlingar utgått till medlemmar,
|
||||||
|
föreningar och revisorer senast fyra (4) veckor innan med uppgift om
|
||||||
|
tid och plats för kongressen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Extra förbundskongress får endast besluta i de frågor som uttryckligen
|
||||||
|
angivits i kallelsen. De moment i 12§ som inte uttryckligen gäller för
|
||||||
|
ordinarie förbundskongress gäller även för extra förbundskongress.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Medlemsomröstning
|
||||||
|
|
||||||
|
Om förbundsstyrelsen så beslutar eller om förbundskongressen, minst en
|
||||||
|
tiondel (1/10) av föreningarna, eller minst en tiondel (1/10) av
|
||||||
|
medlemmarna så kräver, skall medlemsomröstning hållas. Medlemsomröstning
|
||||||
|
skall hållas tidigast två (2) veckor och senast fyra (4) veckor efter
|
||||||
|
att utlysning om medlemsomröstning delgivits förbundets medlemmar.
|
||||||
|
|
||||||
|
Medlemsomröstning kan ej hållas under de tre månader som föregår
|
||||||
|
ordinarie förbundskongress.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid medlemsomröstning äger var medlem en röst.
|
||||||
|
|
||||||
|
Beslut fattade genom medlemsomröstning är likställda med beslut fattade
|
||||||
|
på extra förbundskongress.
|
||||||
|
|
||||||
|
Medlemsomröstning avgörs med enkel majoritet om inte annat föreskrivs i
|
||||||
|
stadgan.
|
||||||
|
|
||||||
|
Nedlagda röster räknas ej. Vid lika röstetal tillämpas slumpen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Beslut fattat genom medlemsomröstning anses gällande direkt efter
|
||||||
|
omröstningen avslutats om inget annat framgår av beslutet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Beslut fattat genom medlemsomröstning ska inkluderas i protokollet på
|
||||||
|
nästföljande förbundskongress med datum då beslut tagits.
|
||||||
|
|
||||||
|
Ett styrdokument som reglerar formerna kring medlemsomröstningar ska
|
||||||
|
finnas som bilaga till dessa stadgar. Förbundsstyrelsen ansvarar för
|
||||||
|
upprättande och ändringar av detta styrdokument.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Kongressombundsval
|
||||||
|
|
||||||
|
Val av ombud och reservombud till kongress benämns i dessa stadgar
|
||||||
|
kongressombudsval. Förbundsstyrelsen ansvarar för att kongressombudsval
|
||||||
|
förrättas senast sex (6) veckor innan Piratkongressen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Till Piratkongressen skall femtioen (51) kongressombud väljas. Till
|
||||||
|
Demokrati‐ och Revisionsmötet eller extra förbundskongress skall ej nya
|
||||||
|
ombud väljas. Till Demokrati‐ och Revisionsmötet och extra
|
||||||
|
förbundskongress kallas de kongressombud och kongressreservombud som
|
||||||
|
senast valts till Piratkongress.
|
||||||
|
|
||||||
|
Medlem äger rätt att nominera personer till kongressombudsvalet.
|
||||||
|
Nomineringar skall inlämnas skriftligt till förbundsstyrelsen senast
|
||||||
|
åtta (8) veckor innan Piratkongressen. Skriftlig information om vilka
|
||||||
|
som godkänt sin kandidatur skall vara medlemmar och föreningar tillhanda
|
||||||
|
senast en (1) vecka före kongressombudsval.
|
||||||
|
|
||||||
|
Valbar till kongressombud och kongressreservombud är medlem. Valbar är
|
||||||
|
inte medlem som sitter i förbundsstyrelsen, i valberedningen eller som
|
||||||
|
revisor i förbundet. Valbar är inte medlem som är anställd i förbundet
|
||||||
|
och där det i dennes arbetsbeskrivning framgår att personen ej är valbar
|
||||||
|
till kongressombud eller kongressreservombud.
|
||||||
|
|
||||||
|
Kongressombud och kongressreservombud väljs av förbundets medlemmar.
|
||||||
|
Medlem kan rösta på upp till fem (5) kandidater. De kandidater, upp till
|
||||||
|
antalet kongressombud som skall väljas, som erhåller flest antal röster
|
||||||
|
blir kongressombud. Vid lika röstetal avgör slumpen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Kandidat som erhållit en (1) eller fler röster men ej blivit
|
||||||
|
kongressombud benämns kongressreservombud. Kongressreservombud
|
||||||
|
rangordnas efter antal röster. Vid lika röstetal avgör slumpen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Då kongressombud inte finns att uppta i röstlängd på förbundskongress
|
||||||
|
ersätter kongressreservombud enligt rangordning, och benämns då
|
||||||
|
ersättare för kongressombud.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Förbundsstyrelsen
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundsstyrelsen ansvarar för förbundets centrala verksamhet.
|
||||||
|
Förbundsstyrelsen utses av Piratkongress och tillträder vid årsskiftet.
|
||||||
|
Vid fyllnadsval så tillträder de fyllnadsvalda posterna i omedelbar
|
||||||
|
anslutning till förbundskongressens avslutande. Styrelsens storlek och
|
||||||
|
sammansättning bestäms av kongressen som utser förbundsordförande,
|
||||||
|
förbundssekreterare samt tre (3) till nio (9) ordinarie ledamöter.
|
||||||
|
Valbar till förbundsstyrelsen är medlem i förbundet. Förbundsstyrelsen
|
||||||
|
utser själv vid behov vice förbundsordförande respektive vice
|
||||||
|
förbundssekreterare. Förbundsstyrelsen utser förbundets firmatecknare.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid omröstning i förbundsstyrelsen fattas beslut med enkel majoritet om
|
||||||
|
inte annat föreskrivs i stadgan. Nedlagda röster räknas ej. Vid lika
|
||||||
|
röstetal tillämpas slumpen. Förbundsstyrelsen är beslutsmässig då
|
||||||
|
samtliga ordinarie medlemmar i förbundsstyrelsen är skriftligen kallade
|
||||||
|
minst en (1) vecka före förbundsstyrelsemötet och en absolut majoritet
|
||||||
|
av styrelsens medlemmar är närvarande.
|
||||||
|
|
||||||
|
Om ledamot i förbundsstyrelsen önskar avbryta sitt uppdrag i förtid
|
||||||
|
skall denne skriftligen meddela detta till övriga förbundsstyrelsen som
|
||||||
|
därefter i protokoll skall notera avhoppet. Formerna kring
|
||||||
|
förbundsstyrelsens arbetsuppgifter ska finnas nedtecknade i ett
|
||||||
|
styrdokument. Förbundsstyrelsen ansvarar för upprättande och ändringar
|
||||||
|
av detta styrdokument.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Valberedning
|
||||||
|
|
||||||
|
Valberedningens uppgift är att nominera komplett förbundsstyrelse,
|
||||||
|
komplett valberedning och revisorer jämte personliga ersättare.
|
||||||
|
Nomineringen skall finnas förbundskongress skriftligen tillhanda.
|
||||||
|
|
||||||
|
Piratkongress utser två (2) till fem (5) valberedare. Valberedningen
|
||||||
|
tillträder vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så tillträder de
|
||||||
|
fyllnadsvalda posterna i omedelbar anslutning till förbundskongressens
|
||||||
|
avslutande. Valbar till valberedningen är medlem bosatt i Sverige och
|
||||||
|
som ej är invald i förbundsstyrelsen. Valberedningen utser inom sig sin
|
||||||
|
ordförande.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Revisorer
|
||||||
|
|
||||||
|
Revisorerna granskar förbundets räkenskaper samt handlingar och
|
||||||
|
upprättar en revisionsberättelse och lämnar i denna ett förslag till
|
||||||
|
beslut i fråga om ansvarsfrihet för den avgående förbundsstyrelsen.
|
||||||
|
Revisionsberättelsen skall finnas förbundskongress skriftligen
|
||||||
|
tillhanda.
|
||||||
|
|
||||||
|
Revisor granskar kongressombudsvalet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Förbundskongressen utser två (2) revisorer, jämte två (2) personliga
|
||||||
|
ersättare. Revisorerna tillträder vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så
|
||||||
|
tillträder de fyllnadsvalda posterna i omedelbar anslutning till
|
||||||
|
förbundskongressens avslutande. Valbar till revisor och personlig
|
||||||
|
ersättare för revisor är myndig person bosatt i Sverige och som ej är
|
||||||
|
invald i förbundsstyrelsen eller i valberedningen.
|
||||||
|
|
||||||
|
# Politisk metodologi
|
||||||
|
|
||||||
|
Ung Pirat är en ideell och demokratisk rörelse som förespråkar
|
||||||
|
parlamentariska metoder för att inom lagens ramar förändra attityder och
|
||||||
|
strukturer i samhället.
|
||||||
69
markdown/Ung Pirats jämlikhetspolicy.md
Normal file
69
markdown/Ung Pirats jämlikhetspolicy.md
Normal file
@@ -0,0 +1,69 @@
|
|||||||
|
---
|
||||||
|
title: Ung Pirats jämlikhetspolicy
|
||||||
|
typ: Policy
|
||||||
|
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
|
||||||
|
faststalld-vid-mote:
|
||||||
|
version: 1.0
|
||||||
|
gilltighetstid: Tillsvidare
|
||||||
|
---
|
||||||
|
|
||||||
|
Vi välkomnar alla människor till vårt förbund. Ung Pirat bygger på ett
|
||||||
|
brett samhällsengagemang där alla ges möjlighet att delta och påverka.
|
||||||
|
Vi samlas kring våra politiska kärnfrågor och strävar efter att engagera
|
||||||
|
människor från samtliga samhällsgrupper, oavsett deras förutsättningar.
|
||||||
|
Denna jämlikhetspolicy är ett led i vår strävan att göra förbundet
|
||||||
|
tillgängligt för alla.
|
||||||
|
|
||||||
|
Jämlikhet är en grundpelare mot vilken en föreningsdemokrati lutar sig.
|
||||||
|
För att kunna driva våra frågor i enlighet med demokratiska principer
|
||||||
|
måste dessa drivas på ett jämlikt och brett sätt. Detta kräver att
|
||||||
|
förbundet tar olika förutsättningar och individuella livsval i åtanke.
|
||||||
|
Jämlikhet kan definieras på olika sätt, men får för oss främst två
|
||||||
|
definitioner.
|
||||||
|
|
||||||
|
Med jämlikhet menas för det första att vi strävar efter en bred
|
||||||
|
representation av samhällets olika grupper i vårt arbete. Detta är
|
||||||
|
naturligt för oss eftersom att förbundet arbetar för hela samhällets
|
||||||
|
intressen snarare än en enskild grupps bästa. Med en mångfald av aktiva
|
||||||
|
från alla hörn av samhället blir vi starkare som organisation och får en
|
||||||
|
bättre bredd i synen på våra frågor. Bred representation hjälper också
|
||||||
|
till att bygga upp ett varaktigt intresse i alla samhällsgrupper för
|
||||||
|
våra frågor och vårt demokratiska arbete.
|
||||||
|
|
||||||
|
För det andra innebär jämlikhet att alla ska ges möjlighet att delta i
|
||||||
|
förbundets aktiviteter. Det är viktigt att ingen diskrimineras på grund
|
||||||
|
av begränsande förutsättningar. Exempel på sådana kan vara
|
||||||
|
funktionsnedsättning eller ekonomiska hinder. Inte heller allergier
|
||||||
|
eller särskilda matpreferenser grundade på etiska eller religiösa
|
||||||
|
övertygelser ska hindra en medlem från att delta.
|
||||||
|
|
||||||
|
Genom att se till att möteslokaler klarar deltagarnas behov garanterar
|
||||||
|
vi att alla medlemmar kan delta i förbundet på lika villkor oavsett
|
||||||
|
eventuell funktionsnedsättning. Vi betalar också resa, kost, logi och
|
||||||
|
andra rimliga omkostnader för stödpersoner såsom personliga assistenter
|
||||||
|
när det är nödvändigt, exempelvis vid förbundskongressen.
|
||||||
|
|
||||||
|
På samma sätt är det viktigt att inte en dålig ekonomi förhindrar
|
||||||
|
deltagande. Exempelvis ska man inte bli utestängd från den interna
|
||||||
|
demokratin eller förbundets arbete för att man är student eller befinner
|
||||||
|
sig i ekonomiska svårigheter. Därför strävar förbundet efter att erbjuda
|
||||||
|
resa, mat och boende vid möten och arrangemang.
|
||||||
|
|
||||||
|
Då vi strävar efter nolltolerans mot trakasserier accepteras ingen
|
||||||
|
diskriminering i Ung Pirat, oavsett om den är baserad på personlig grund
|
||||||
|
eller grupptillhörighet. Det är även viktigt att alla bemöts med respekt
|
||||||
|
och tilltalas på de sätt och med de pronomen de önskar.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid ett sådant tillfälle så ska det anmälas till förbundsstyrelsen och
|
||||||
|
därefter utredas av jämlikhetsansvarige i samråd med förbundsstyrelsen
|
||||||
|
för att avgöra hur man ska fortsätta.
|
||||||
|
|
||||||
|
Eftersom förbundet eftersträvar en bred representation av alla olika
|
||||||
|
grupper vill vi också göra förbundet så tillgängligt som möjligt för
|
||||||
|
medlemmar ur dessa grupper. För att skapa en välkomnande miljö är det
|
||||||
|
viktigt att ingen blir trakasserad för sin grupptillhörighet. Därför
|
||||||
|
arbetar vi mot diskriminering med avseende på livsstilsval,
|
||||||
|
könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan
|
||||||
|
trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, socioekonomisk
|
||||||
|
bakgrund, utseende, ålder eller biologiska, sociala eller kulturella kön
|
||||||
|
eller könsuttryck.
|
||||||
53
markdown/Ung Pirats miljöpolicy.md
Normal file
53
markdown/Ung Pirats miljöpolicy.md
Normal file
@@ -0,0 +1,53 @@
|
|||||||
|
---
|
||||||
|
title: Ung Pirats miljöpolicy
|
||||||
|
typ: Policy
|
||||||
|
faststalld-av:
|
||||||
|
faststalld-vid-mote:
|
||||||
|
version: 1.0
|
||||||
|
gilltighetstid: Tillsvidare
|
||||||
|
---
|
||||||
|
|
||||||
|
Alla individer, företag och organisationer i vårt samhälle har ett
|
||||||
|
gemensamt ansvar för vår miljö, och så även förbundet Ung Pirat. Att
|
||||||
|
arbeta för en bättre miljö är att arbeta långsiktigt för en hållbar
|
||||||
|
framtid. Detta betyder att vi som organisation måste arbeta
|
||||||
|
miljömedvetet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Att vårda miljön innebär att arbeta för minskade utsläpp, källsortering
|
||||||
|
och återvinning samt undvika energi- och resursslöseri. Genom att
|
||||||
|
uppmuntra ett samhälle byggt på effektiv miljövänlig teknologi och
|
||||||
|
förnyelsebara resurser bidrar vi till en hållbar livsstil, inte bara för
|
||||||
|
vår egen utan också för framtida generationer.
|
||||||
|
|
||||||
|
Genom flitigt utnyttjande av modern informationsteknologi kan möten med
|
||||||
|
aktiva från hela Sverige hållas över Internet, med minimal energiåtgång
|
||||||
|
som följd. Genom modern teknik kan vi lagra information, som annars
|
||||||
|
skulle kräva tonvis av papper, i portabla media såsom skivor och
|
||||||
|
|
||||||
|
USB-minnen. När vi håller fysiska möten bokar vi transporter och
|
||||||
|
färdmedel med hänsyn till utsläpp, främst då av växthusgaser, och det är
|
||||||
|
självklart att välja alternativ som är skonsamma mot miljön. Tanken är
|
||||||
|
bland annat att undvika onödig förbrukning av fossila bränslen, detta
|
||||||
|
gör vi till exempel genom att prioritera tåg framför korta flygresor.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid inköp av mat och andra produkter köper vi i första hand miljövänliga
|
||||||
|
och miljömärkta produkter, till exempel KRAV. Dessa ska alltid väljas
|
||||||
|
när det endast existerar marginella prisskillnader. Även i andra fall
|
||||||
|
ska man jämföra och väga de ekonomiska aspekterna mot hänsyn för miljön.
|
||||||
|
Vi ska ha en fungerande källsortering i vår verksamhet när sådan är
|
||||||
|
möjlig i kommunen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Genomförande:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Förbundet använder modern informationsteknologi och Internet för att
|
||||||
|
skapa virtuella mötesplatser för sina aktiva, med syfte att minska
|
||||||
|
utsläpp från transporter och färdmedel.
|
||||||
|
- Förbundet arbetar i så stor omfattning som möjligt med digital
|
||||||
|
information, med syfte att minska transporter av post och dokument
|
||||||
|
samt mängden papperskopior i verksamheten.
|
||||||
|
- Förbundet bokar resor för sina engagerade och anställda med hänsyn
|
||||||
|
till konsekvenserna för miljön, främst i syfte att minska utsläpp av
|
||||||
|
växthusgaser.
|
||||||
|
- Förbundet har en fungerande källsortering på sina fysiska möten och
|
||||||
|
sitt dagliga arbete, förutsatt att den berörda kommunen
|
||||||
|
tillhandahåller sådana sorteringsmöjligheter.
|
||||||
30
markdown/Ung Pirats policy kring rusmedel.md
Normal file
30
markdown/Ung Pirats policy kring rusmedel.md
Normal file
@@ -0,0 +1,30 @@
|
|||||||
|
---
|
||||||
|
title: Ung Pirats policy kring rusmedel
|
||||||
|
typ: Policy
|
||||||
|
faststalld-av: Ung Pirat Kongress (UPK)
|
||||||
|
faststalld-vid-mote: UPK20
|
||||||
|
version: 1.0
|
||||||
|
gilltighetstid: Tillsvidare
|
||||||
|
---
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid Ung Pirats verksamhet gäller följande kring rusmedel:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Ung Pirat ska följa gällande lagstiftning om rusmedel och verka för
|
||||||
|
att ingen medlem utsättsför påtryckningar gällande rusmedel.
|
||||||
|
- Ung Pirat ska inte försköna bruket av rusmedel samt verka för att
|
||||||
|
mindre rusmedel brukas.
|
||||||
|
- Ung Pirat kommer inte acceptera att minderåriga medlemmar konsumerar
|
||||||
|
rusmedel vid UngPirats evenemang. Vid påkomst kan vårdnadshavare
|
||||||
|
komma att kontaktas.
|
||||||
|
- Ung Pirat ska verka för att rusmedel inte nyttjas eller förskönas i
|
||||||
|
närheten av minderåriga.
|
||||||
|
- Ung Pirats styrelse kan i undantagsfall besluta om att tillåta
|
||||||
|
alkohol på evenemang där enbart myndiga personer närvarar.
|
||||||
|
- Vid policybrott kommer evenemangsansvariga föra dialog med berörda
|
||||||
|
parter.
|
||||||
|
- Vid grovt policybrott kan personen bli hemskickad på egen bekostnad.
|
||||||
|
Är individen minderårig sker detta i samtal med vårdnadshavare.
|
||||||
|
|
||||||
|
Med rusmedel menas: Ämnen som används för dess berusande effekt, såsom
|
||||||
|
alkohol och narkotiska preparat (narkotiska preparat innefattar inte
|
||||||
|
dina egna receptbelagda läkemedel
|
||||||
13
scripts/convert-from-markdown-to-pdf.sh
Normal file
13
scripts/convert-from-markdown-to-pdf.sh
Normal file
@@ -0,0 +1,13 @@
|
|||||||
|
#!/bin/bash
|
||||||
|
|
||||||
|
cd "$(dirname "$0")"
|
||||||
|
|
||||||
|
cd ..
|
||||||
|
|
||||||
|
cd latex
|
||||||
|
|
||||||
|
for file in ../markdown/*.md; do
|
||||||
|
filename=$(basename "$file" .md)
|
||||||
|
pandoc "$file" -o "../test/$filename.pdf" "--template=policymall.tex" "--pdf-engine=xelatex" "--pdf-engine-opt=-shell-escape"
|
||||||
|
done
|
||||||
|
|
||||||
@@ -3,7 +3,7 @@
|
|||||||
mkdir test
|
mkdir test
|
||||||
mkdir ../markdown
|
mkdir ../markdown
|
||||||
|
|
||||||
libreoffice --headless --convert-to odt ../*.fodt --outdir test
|
libreoffice --headless --convert-to odt ../policies/*.fodt --outdir test
|
||||||
|
|
||||||
for file in test/*.odt; do
|
for file in test/*.odt; do
|
||||||
filename=$(basename "$file" .odt)
|
filename=$(basename "$file" .odt)
|
||||||
|
|||||||
Reference in New Issue
Block a user