Reformatted file
This commit is contained in:
@@ -9,26 +9,25 @@ paragrafnummer: true
|
||||
---
|
||||
# Namn och Organisationsform
|
||||
|
||||
Förbundets namn är Ung Pirat. Förbundet är en nationell sammanslutning
|
||||
av självständiga lokala Ung Pirat-avdelningar. Förbundets styrelse har
|
||||
sitt säte i Uppsala kommun.
|
||||
Förbundets namn är Ung Pirat. Förbundet är en nationell sammanslutning av
|
||||
självständiga lokala Ung Pirat-avdelningar. Förbundets styrelse har sitt säte i
|
||||
Uppsala kommun.
|
||||
|
||||
# Syfte
|
||||
|
||||
Förbundets syfte är:
|
||||
|
||||
1. **att** erbjuda en naturlig samlingspunkt till unga pirater för
|
||||
ömsesidigt åsiktsutbyte, utbildning och politisk utveckling för att
|
||||
tillse att Piratrörelsens frågor ges bättre möjligheter till
|
||||
genomslag i samhällsdebatten,
|
||||
2. **att** bedriva bred utbildning kring piratrörelsens frågor och att
|
||||
väcka allmän, men även intern, debatt kring dem,
|
||||
3. **att** vara samideologisk opinionsbildare mot Piratpartiet för att
|
||||
arbeta fram bra och välgenomtänkta ståndpunkter,
|
||||
4. **att** utveckla piratideologin,
|
||||
5. **att** försöka påverka svenska, europeisk- och världspolitik ur ett
|
||||
piratperspektiv och delta i de olika evenemangen, samtalen och
|
||||
debatterna som sker.
|
||||
1. **att** erbjuda en naturlig samlingspunkt till unga pirater för ömsesidigt
|
||||
åsiktsutbyte, utbildning och politisk utveckling för att tillse att
|
||||
Piratrörelsens frågor ges bättre möjligheter till genomslag i samhällsdebatten,
|
||||
2. **att** bedriva bred utbildning kring piratrörelsens frågor och att väcka
|
||||
allmän, men även intern, debatt kring dem,
|
||||
3. **att** vara samideologisk opinionsbildare mot Piratpartiet för att arbeta
|
||||
fram bra och välgenomtänkta ståndpunkter,
|
||||
4. **att** utveckla piratideologin,
|
||||
5. **att** försöka påverka svenska, europeisk- och världspolitik ur ett
|
||||
piratperspektiv och delta i de olika evenemangen, samtalen och debatterna som
|
||||
sker.
|
||||
|
||||
# Principer
|
||||
|
||||
@@ -36,57 +35,54 @@ Förbundet verkar i enlighet med demokratiska principer.
|
||||
|
||||
# Verksamhet
|
||||
|
||||
Förbundets huvudsakliga verksamhet bedrivs i föreningarna. Förbundets
|
||||
centrala verksamhet skall syfta till att stödja verksamheten som bedrivs
|
||||
i dess föreningar.
|
||||
Förbundets huvudsakliga verksamhet bedrivs i föreningarna. Förbundets centrala
|
||||
verksamhet skall syfta till att stödja verksamheten som bedrivs i dess
|
||||
föreningar.
|
||||
|
||||
# Stadgetolkning
|
||||
|
||||
Om oklarhet gällande dessa stadgars innebörd skulle uppstå, i samband
|
||||
med förbundskongress eller extra förbundskongress, gäller mötets
|
||||
tolkning tills klargörande ändring införs. Om oklarhet gällande dessa
|
||||
stadgars innebörd skulle uppstå, i varje annat fall, gäller
|
||||
förbundsstyrelsens tolkning tills klargörande ändring införs. Tolkning
|
||||
av stadga skall bifogas stadgan som en stadgekommentar tills dess att
|
||||
klargörande ändring införts.
|
||||
Om oklarhet gällande dessa stadgars innebörd skulle uppstå, i samband med
|
||||
förbundskongress eller extra förbundskongress, gäller mötets tolkning tills
|
||||
klargörande ändring införs. Om oklarhet gällande dessa stadgars innebörd skulle
|
||||
uppstå, i varje annat fall, gäller förbundsstyrelsens tolkning tills klargörande
|
||||
ändring införs. Tolkning av stadga skall bifogas stadgan som en stadgekommentar
|
||||
tills dess att klargörande ändring införts.
|
||||
|
||||
Vid tolkning av denna stadga skall stadgeparagraf ett (1) till och med
|
||||
sju (7) ges överordnad betydelse gentemot varje annan stadgeparagraf.
|
||||
Vid tolkning av denna stadga skall stadgeparagraf ett (1) till och med sju (7)
|
||||
ges överordnad betydelse gentemot varje annan stadgeparagraf.
|
||||
|
||||
# Stadgeändringskompetens
|
||||
|
||||
För ändring av, eller tillägg till, stadgeparagraf ett (1) till och med
|
||||
sju (7) krävs att likalydande beslut antas, med två tredjedels (2/3)
|
||||
majoritet, av två på varandra följande, ordinarie förbundskongresser.
|
||||
För ändring av, eller tillägg till, varje annan paragraf krävs att
|
||||
förslaget antas, med två tredjedels (2/3) majoritet, av förbundskongress
|
||||
eller medlemsomröstning.
|
||||
För ändring av, eller tillägg till, stadgeparagraf ett (1) till och med sju (7)
|
||||
krävs att likalydande beslut antas, med två tredjedels (2/3) majoritet, av två
|
||||
på varandra följande, ordinarie förbundskongresser. För ändring av, eller
|
||||
tillägg till, varje annan paragraf krävs att förslaget antas, med två tredjedels
|
||||
(2/3) majoritet, av förbundskongress eller medlemsomröstning.
|
||||
|
||||
Ändring av stadgeparagraf, eller tillägg till stadgan, kan endast upptas
|
||||
till behandling av förbundskongress om förslag därom uttryckligen
|
||||
angivits i handlingarna, i form av motion eller proposition, eller om
|
||||
enhällig kongress beslutar att uppta förslaget till behandling.
|
||||
Ändring av stadgeparagraf, eller tillägg till stadgan, kan endast upptas till
|
||||
behandling av förbundskongress om förslag därom uttryckligen angivits i
|
||||
handlingarna, i form av motion eller proposition, eller om enhällig kongress
|
||||
beslutar att uppta förslaget till behandling.
|
||||
|
||||
# Upplösning
|
||||
|
||||
Förslag om förbundets upplösning får endast behandlas på ordinarie
|
||||
förbundskongress och skall insändas skriftligt till förbundsstyrelsen
|
||||
senast trettioförsta (31) oktober året innan förbundskongressen. Att
|
||||
upplösning skall behandlas måste framgå av kallelsen till
|
||||
förbundskongressen. Förbundet kan inte upplösas så länge minst en
|
||||
tjugondel (1/20) av de röstberättigade på ordinarie förbundskongress
|
||||
motsätter sig upplösningen.
|
||||
förbundskongress och skall insändas skriftligt till förbundsstyrelsen senast
|
||||
trettioförsta (31) oktober året innan förbundskongressen. Att upplösning skall
|
||||
behandlas måste framgå av kallelsen till förbundskongressen. Förbundet kan inte
|
||||
upplösas så länge minst en tjugondel (1/20) av de röstberättigade på ordinarie
|
||||
förbundskongress motsätter sig upplösningen.
|
||||
|
||||
Vid förbundets upplösning skall tillgångar realiseras och skulder
|
||||
betalas, varpå kvarvarande tillgångar tillfaller Piratpartiet eller ett
|
||||
av förbundskongressen bestämt ändamål i enlighet med förbundets syfte.
|
||||
Till likvidatorer bör förbundets revisorer utses. Likvidatorerna
|
||||
genomför likvidationen i samband med förbundets upplösning.
|
||||
Vid förbundets upplösning skall tillgångar realiseras och skulder betalas, varpå
|
||||
kvarvarande tillgångar tillfaller Piratpartiet eller ett av förbundskongressen
|
||||
bestämt ändamål i enlighet med förbundets syfte. Till likvidatorer bör
|
||||
förbundets revisorer utses. Likvidatorerna genomför likvidationen i samband med
|
||||
förbundets upplösning.
|
||||
|
||||
# Elektronisk kommunikation
|
||||
|
||||
För förbundet och dessa stadgars syften, så ska elektronisk
|
||||
kommunikation vara att jämställa med skriftlig på papper.
|
||||
För förbundet och dessa stadgars syften, så ska elektronisk kommunikation vara
|
||||
att jämställa med skriftlig på papper.
|
||||
|
||||
# Verksamhetsår
|
||||
|
||||
@@ -94,32 +90,30 @@ Verksamhetsår för förbundet är kalenderår.
|
||||
|
||||
# Förening
|
||||
|
||||
Förening antas av förbundsstyrelsen som medlem i förbundet. För att
|
||||
antas som förening krävs att föreningen har minst fem (5) medlemmar och
|
||||
verkar i enlighet med förbundets syfte och godkänner dess stadgar.
|
||||
Föreningar utformar fritt sin verksamhet och råder själv över sina
|
||||
tillgångar.
|
||||
Förening antas av förbundsstyrelsen som medlem i förbundet. För att antas som
|
||||
förening krävs att föreningen har minst fem (5) medlemmar och verkar i enlighet
|
||||
med förbundets syfte och godkänner dess stadgar. Föreningar utformar fritt sin
|
||||
verksamhet och råder själv över sina tillgångar.
|
||||
|
||||
Det åligger föreningar att tillmötesgå krav på lämnande av de uppgifter
|
||||
som förbundsstyrelsen behöver för att bedriva förbundets centrala
|
||||
verksamhet. Förbundet har rätt att ta ut en, av förbundskongressen
|
||||
bestämd, årsavgift av varje förening.
|
||||
Det åligger föreningar att tillmötesgå krav på lämnande av de uppgifter som
|
||||
förbundsstyrelsen behöver för att bedriva förbundets centrala verksamhet.
|
||||
Förbundet har rätt att ta ut en, av förbundskongressen bestämd, årsavgift av
|
||||
varje förening.
|
||||
|
||||
En förening kan avregistreras om den inte redovisat verksamhet eller
|
||||
minst fem (5) medlem mar under minst ett (1) års tid.
|
||||
En förening kan avregistreras om den inte redovisat verksamhet eller minst fem
|
||||
(5) medlem mar under minst ett (1) års tid.
|
||||
|
||||
Förening som bryter mot förbundets stadgar, skadar dess anseende eller
|
||||
motarbetar dess syfte kan avstängas med omedelbar verkan av
|
||||
förbundsstyrelsen. Nästkommande ordinarie förbundskongress beslutar om
|
||||
uteslutning av avstängd förening. Avstängning påverkar inte föreningens
|
||||
stadgereglerade rättigheter i samband med förbundskongress och
|
||||
kongressombudsval.
|
||||
motarbetar dess syfte kan avstängas med omedelbar verkan av förbundsstyrelsen.
|
||||
Nästkommande ordinarie förbundskongress beslutar om uteslutning av avstängd
|
||||
förening. Avstängning påverkar inte föreningens stadgereglerade rättigheter i
|
||||
samband med förbundskongress och kongressombudsval.
|
||||
|
||||
# Medlem
|
||||
|
||||
Person som är medlem i förening är också medlem i förbundet. Medlem som
|
||||
bryter mot förbundets stadgar, skadar dess anseende eller motarbetar
|
||||
dess syfte kan avstängas med omedelbar verkan av förbundsstyrelsen.
|
||||
Person som är medlem i förening är också medlem i förbundet. Medlem som bryter
|
||||
mot förbundets stadgar, skadar dess anseende eller motarbetar dess syfte kan
|
||||
avstängas med omedelbar verkan av förbundsstyrelsen.
|
||||
|
||||
# Förbundskongress
|
||||
|
||||
@@ -128,199 +122,187 @@ Förbundskongressen är förbundets högsta beslutande organ.
|
||||
Förbundskongress kan hållas elektroniskt om förbundsstyrelsen så finner
|
||||
lämpligt.
|
||||
|
||||
Under ett verksamhetsår skall två (2) ordinarie förbundskongresser
|
||||
hållas; Demokrati- och Revisionsmötet samt Piratkongressen.
|
||||
Under ett verksamhetsår skall två (2) ordinarie förbundskongresser hållas;
|
||||
Demokrati- och Revisionsmötet samt Piratkongressen.
|
||||
|
||||
Varje kongressombud eller ersättare för kongressombud innehar en (1)
|
||||
röst på förbundskongress. Röstning per post eller per fullmakt är inte
|
||||
tillåten. Inför förbundskongress har medlemmar, lokalavdelningar,
|
||||
förbundsstyrelse, valberedning samt revisorer rätt att inkomma med
|
||||
förslag, uttalanden och nomineringar.
|
||||
Varje kongressombud eller ersättare för kongressombud innehar en (1) röst på
|
||||
förbundskongress. Röstning per post eller per fullmakt är inte tillåten. Inför
|
||||
förbundskongress har medlemmar, lokalavdelningar, förbundsstyrelse, valberedning
|
||||
samt revisorer rätt att inkomma med förslag, uttalanden och nomineringar.
|
||||
|
||||
Medlem har i mån av plats närvarorätt på förbundskongress. Anställd i
|
||||
förbundet som också är medlem i förbundet och där det i dennes
|
||||
arbetsbeskrivning framgår att personen ej är valbar till kongressombud
|
||||
eller kongressreservombud har närvarorätt, yttranderätt och förslagsrätt
|
||||
på förbundskongress.
|
||||
Medlem har i mån av plats närvarorätt på förbundskongress. Anställd i förbundet
|
||||
som också är medlem i förbundet och där det i dennes arbetsbeskrivning framgår
|
||||
att personen ej är valbar till kongressombud eller kongressreservombud har
|
||||
närvarorätt, yttranderätt och förslagsrätt på förbundskongress.
|
||||
|
||||
Person vald i stadgemässiga val på förbundskongress har närvaro-,
|
||||
yttrande- och förslagsrätt på förbundskongress. Kongressombud och
|
||||
ersättare för kongressombud har närvaro-, yttrande-, förslags- samt
|
||||
rösträtt på förbundskongress. Nominerad till stadgemässiga val eller
|
||||
person som för talan för viss motion, proposition eller fråga har
|
||||
närvaro-, yttrande- och förslagsrätt i berörda frågor på
|
||||
Person vald i stadgemässiga val på förbundskongress har närvaro-, yttrande- och
|
||||
förslagsrätt på förbundskongress. Kongressombud och ersättare för kongressombud
|
||||
har närvaro-, yttrande-, förslags- samt rösträtt på förbundskongress. Nominerad
|
||||
till stadgemässiga val eller person som för talan för viss motion, proposition
|
||||
eller fråga har närvaro-, yttrande- och förslagsrätt i berörda frågor på
|
||||
förbundskongress.
|
||||
|
||||
Vid omröstning på förbundskongress fattas beslut med enkel majoritet om
|
||||
inte annat föreskrivs i stadgan. Nedlagda röster räknas ej. Vid lika
|
||||
röstetal görs en andra omröstning. Visar även den lika röstetal
|
||||
tillämpas slumpen. Övriga frågor på förbundskongress kräver två
|
||||
tredjedelars (2/3) majoritet för bifall. Vid personval sker sluten
|
||||
omröstning om någon röstberättigad så begär.
|
||||
Vid omröstning på förbundskongress fattas beslut med enkel majoritet om inte
|
||||
annat föreskrivs i stadgan. Nedlagda röster räknas ej. Vid lika röstetal görs en
|
||||
andra omröstning. Visar även den lika röstetal tillämpas slumpen. Övriga frågor
|
||||
på förbundskongress kräver två tredjedelars (2/3) majoritet för bifall. Vid
|
||||
personval sker sluten omröstning om någon röstberättigad så begär.
|
||||
|
||||
## Demokrati- och Revisionsmötet
|
||||
|
||||
Demokrati- och Revisionsmötets syfte är att utvärdera det gångna
|
||||
verksamhetsåret, granska styrelsens förvaltning och hantering av
|
||||
ekonomin.
|
||||
verksamhetsåret, granska styrelsens förvaltning och hantering av ekonomin.
|
||||
|
||||
Demokrati- och Revisionsmötet skall hållas årligen senast trettionde
|
||||
(30) april, på tid och plats som förbundsstyrelsen bestämmer.
|
||||
Demokrati- och Revisionsmötet skall hållas årligen senast trettionde (30) april,
|
||||
på tid och plats som förbundsstyrelsen bestämmer.
|
||||
|
||||
Demokrati- och Revisionsmötet är beslutsmässigt:
|
||||
|
||||
- då kallelse utgått till medlemmar, föreningar och revisorer senast
|
||||
fyra (4) veckor innan med uppgift om tid och plats för Demokrati-
|
||||
och Revisionsmötet,
|
||||
- då möteshandlingar varit medlemmar, föreningar och revisorer
|
||||
tillhanda senast två (2) veckor innan.
|
||||
- då kallelse utgått till medlemmar, föreningar och revisorer senast fyra (4)
|
||||
veckor innan med uppgift om tid och plats för Demokrati- och Revisionsmötet,
|
||||
- då möteshandlingar varit medlemmar, föreningar och revisorer tillhanda senast
|
||||
två (2) veckor innan.
|
||||
|
||||
Inför Demokrati- och Revisionsmötet skall möteshandlingen innehålla:
|
||||
|
||||
- kallelse
|
||||
- dagordning
|
||||
- kongressombudsvalets resultat
|
||||
- förbundets stadgar
|
||||
- verksamhetsberättelse för föregående verksamhetsår
|
||||
- ekonomisk berättelse för föregående verksamhetsår
|
||||
- revisionsberättelse för föregående verksamhetsår
|
||||
- kallelse
|
||||
- dagordning
|
||||
- kongressombudsvalets resultat
|
||||
- förbundets stadgar
|
||||
- verksamhetsberättelse för föregående verksamhetsår
|
||||
- ekonomisk berättelse för föregående verksamhetsår
|
||||
- revisionsberättelse för föregående verksamhetsår
|
||||
|
||||
Följande ärenden skall alltid behandlas av Demokrati- och
|
||||
Revisionsmötet:
|
||||
Följande ärenden skall alltid behandlas av Demokrati- och Revisionsmötet:
|
||||
|
||||
- Mötets öppnande
|
||||
- Fastställande av röstlängd
|
||||
- Mötets beslutsmässighet
|
||||
- Val av mötesordförande och vice mötesordförande
|
||||
- Val av mötessekreterare och vice mötessekreterare
|
||||
- Val av minst två (2) justerare
|
||||
- Val av tre (3) rösträknare
|
||||
- Fastställande av dagordning
|
||||
- Verksamhetsberättelse
|
||||
- Ekonomisk berättelse
|
||||
- Revisionsberättelse
|
||||
- Frågan om ansvarsfrihet för föregående verksamhetsårs styrelse
|
||||
- Mötets avslutande
|
||||
- Mötets öppnande
|
||||
- Fastställande av röstlängd
|
||||
- Mötets beslutsmässighet
|
||||
- Val av mötesordförande och vice mötesordförande
|
||||
- Val av mötessekreterare och vice mötessekreterare
|
||||
- Val av minst två (2) justerare
|
||||
- Val av tre (3) rösträknare
|
||||
- Fastställande av dagordning
|
||||
- Verksamhetsberättelse
|
||||
- Ekonomisk berättelse
|
||||
- Revisionsberättelse
|
||||
- Frågan om ansvarsfrihet för föregående verksamhetsårs styrelse
|
||||
- Mötets avslutande
|
||||
|
||||
Demokrati- och Revisionsmötet behandlar inte motioner eller
|
||||
propositioner. Om det framgått av kallelse kan Demokrati- och
|
||||
Revisionsmötet behandla fyllnadsval till vakantsatta poster.
|
||||
Demokrati- och Revisionsmötet behandlar inte motioner eller propositioner. Om
|
||||
det framgått av kallelse kan Demokrati- och Revisionsmötet behandla fyllnadsval
|
||||
till vakantsatta poster.
|
||||
|
||||
## Piratkongress
|
||||
|
||||
Piratkongress skall hållas tidigast första (1) november och senast
|
||||
tjugonde (20) december, på tid och plats som förbundsstyrelsen
|
||||
bestämmer.
|
||||
Piratkongress skall hållas tidigast första (1) november och senast tjugonde (20)
|
||||
december, på tid och plats som förbundsstyrelsen bestämmer.
|
||||
|
||||
Piratkongress är beslutsmässig:
|
||||
|
||||
- då kallelse utgått till medlemmar, föreningar och revisorer senast
|
||||
tio (10) veckor innan med uppgift om tid och plats för
|
||||
Piratkongressen,
|
||||
- då kongressombudsval förrättats i enlighet med vad som föreskrivs i
|
||||
stadgan,
|
||||
- då möteshandlingar varit medlemmar, revisorer och föreningarna
|
||||
tillhanda senast två (2) veckor före Piratkongressen.
|
||||
- då kallelse utgått till medlemmar, föreningar och revisorer senast tio (10)
|
||||
veckor innan med uppgift om tid och plats för Piratkongressen,
|
||||
- då kongressombudsval förrättats i enlighet med vad som föreskrivs i stadgan,
|
||||
- då möteshandlingar varit medlemmar, revisorer och föreningarna tillhanda
|
||||
senast två (2) veckor före Piratkongressen.
|
||||
|
||||
Inför Piratkongress skall möteshandlingen innehålla:
|
||||
|
||||
- kallelse
|
||||
- dagordning
|
||||
- kongressombudsvalets resultat
|
||||
- förbundets stadgar
|
||||
- motioner
|
||||
- propositioner
|
||||
- kallelse
|
||||
- dagordning
|
||||
- kongressombudsvalets resultat
|
||||
- förbundets stadgar
|
||||
- motioner
|
||||
- propositioner
|
||||
|
||||
Inför Piratkongress bör möteshandlingen även innehålla:
|
||||
|
||||
- förslag på verksamhetsplan för nästkommande verksamhetsår
|
||||
- förslag på budget för nästkommande verksamhetsår
|
||||
- förslag på avgifter för nästkommande verksamhetsår
|
||||
- förslag från valberedningen i stadgemässiga val
|
||||
- lista på nominerade i stadgemässiga val
|
||||
- förslag på verksamhetsplan för nästkommande verksamhetsår
|
||||
- förslag på budget för nästkommande verksamhetsår
|
||||
- förslag på avgifter för nästkommande verksamhetsår
|
||||
- förslag från valberedningen i stadgemässiga val
|
||||
- lista på nominerade i stadgemässiga val
|
||||
|
||||
Följande ärenden skall alltid behandlas av Piratkongress:
|
||||
|
||||
- Mötets öppnande
|
||||
- Fastställande av röstlängd
|
||||
- Mötets beslutsmässighet6
|
||||
- Val av mötesordförande och vice mötesordförande
|
||||
- Val av mötessekreterare och vice mötessekreterare
|
||||
- Val av minst två (2) justerare
|
||||
- Val av tre (3) rösträknare
|
||||
- Fastställande av dagordning
|
||||
- Val av förbundsstyrelse
|
||||
- Val av valberedning
|
||||
- Val av revisorer
|
||||
- Fastställande av verksamhetsplan
|
||||
- Fastställande av budget
|
||||
- Fastställande av avgifter
|
||||
- Propositioner
|
||||
- Motioner
|
||||
- Övriga frågor
|
||||
- Mötets avslutande
|
||||
- Mötets öppnande
|
||||
- Fastställande av röstlängd
|
||||
- Mötets beslutsmässighet6
|
||||
- Val av mötesordförande och vice mötesordförande
|
||||
- Val av mötessekreterare och vice mötessekreterare
|
||||
- Val av minst två (2) justerare
|
||||
- Val av tre (3) rösträknare
|
||||
- Fastställande av dagordning
|
||||
- Val av förbundsstyrelse
|
||||
- Val av valberedning
|
||||
- Val av revisorer
|
||||
- Fastställande av verksamhetsplan
|
||||
- Fastställande av budget
|
||||
- Fastställande av avgifter
|
||||
- Propositioner
|
||||
- Motioner
|
||||
- Övriga frågor
|
||||
- Mötets avslutande
|
||||
|
||||
Förslag till Piratkongressen som är förbundsstyrelsen skriftligen
|
||||
tillhanda senast fyra (4) veckor före kongressen är motion. Förslag till
|
||||
Piratkongressen som lagts av förbundsstyrelsen, med enkel majoritet,
|
||||
senast två (2) veckor innan kongressen och finns med i möteshandlingarna
|
||||
är proposition. Varje annat inkommet förslag till Piratkongressen är
|
||||
övrig fråga.
|
||||
Förslag till Piratkongressen som är förbundsstyrelsen skriftligen tillhanda
|
||||
senast fyra (4) veckor före kongressen är motion. Förslag till Piratkongressen
|
||||
som lagts av förbundsstyrelsen, med enkel majoritet, senast två (2) veckor innan
|
||||
kongressen och finns med i möteshandlingarna är proposition. Varje annat
|
||||
inkommet förslag till Piratkongressen är övrig fråga.
|
||||
|
||||
Nominering till stadgemässiga val förrättade på Piratkongressen från
|
||||
annan än valberedning skall vara förbundsstyrelsen tillhanda senast fyra
|
||||
(4) veckor före förbundskongress.
|
||||
Nominering till stadgemässiga val förrättade på Piratkongressen från annan än
|
||||
valberedning skall vara förbundsstyrelsen tillhanda senast fyra (4) veckor före
|
||||
förbundskongress.
|
||||
|
||||
Piratkongressen väljer förbundsstyrelse, valberedning och revisorer
|
||||
bland de nominerade till respektive val. Om så inte kan ske får
|
||||
ytterligare nomineringar ske på kongressen.
|
||||
Piratkongressen väljer förbundsstyrelse, valberedning och revisorer bland de
|
||||
nominerade till respektive val. Om så inte kan ske får ytterligare nomineringar
|
||||
ske på kongressen.
|
||||
|
||||
# Extra förbundskongress
|
||||
|
||||
Om förbundsstyrelsen så beslutar eller om revisorerna eller minst en
|
||||
tiondel (1/10) av föreningarna så kräver, skall extra förbundskongress
|
||||
utlysas av förbundsstyrelsen eller revisorer.
|
||||
Om förbundsstyrelsen så beslutar eller om revisorerna eller minst en tiondel
|
||||
(1/10) av föreningarna så kräver, skall extra förbundskongress utlysas av
|
||||
förbundsstyrelsen eller revisorer.
|
||||
|
||||
Extra förbundskongress är beslutsmässig:
|
||||
|
||||
- då kallelse tillsammans med möteshandlingar utgått till medlemmar,
|
||||
föreningar och revisorer senast fyra (4) veckor innan med uppgift om
|
||||
tid och plats för kongressen.
|
||||
- då kallelse tillsammans med möteshandlingar utgått till medlemmar, föreningar
|
||||
och revisorer senast fyra (4) veckor innan med uppgift om tid och plats för
|
||||
kongressen.
|
||||
|
||||
Extra förbundskongress får endast besluta i de frågor som uttryckligen
|
||||
angivits i kallelsen. De moment i 12§ som inte uttryckligen gäller för
|
||||
ordinarie förbundskongress gäller även för extra förbundskongress.
|
||||
Extra förbundskongress får endast besluta i de frågor som uttryckligen angivits
|
||||
i kallelsen. De moment i 12§ som inte uttryckligen gäller för ordinarie
|
||||
förbundskongress gäller även för extra förbundskongress.
|
||||
|
||||
# Medlemsomröstning
|
||||
|
||||
Om förbundsstyrelsen så beslutar eller om förbundskongressen, minst en
|
||||
tiondel (1/10) av föreningarna, eller minst en tiondel (1/10) av
|
||||
medlemmarna så kräver, skall medlemsomröstning hållas. Medlemsomröstning
|
||||
skall hållas tidigast två (2) veckor och senast fyra (4) veckor efter
|
||||
att utlysning om medlemsomröstning delgivits förbundets medlemmar.
|
||||
Om förbundsstyrelsen så beslutar eller om förbundskongressen, minst en tiondel
|
||||
(1/10) av föreningarna, eller minst en tiondel (1/10) av medlemmarna så kräver,
|
||||
skall medlemsomröstning hållas. Medlemsomröstning skall hållas tidigast två (2)
|
||||
veckor och senast fyra (4) veckor efter att utlysning om medlemsomröstning
|
||||
delgivits förbundets medlemmar.
|
||||
|
||||
Medlemsomröstning kan ej hållas under de tre månader som föregår
|
||||
ordinarie förbundskongress.
|
||||
Medlemsomröstning kan ej hållas under de tre månader som föregår ordinarie
|
||||
förbundskongress.
|
||||
|
||||
Vid medlemsomröstning äger var medlem en röst.
|
||||
|
||||
Beslut fattade genom medlemsomröstning är likställda med beslut fattade
|
||||
på extra förbundskongress.
|
||||
Beslut fattade genom medlemsomröstning är likställda med beslut fattade på extra
|
||||
förbundskongress.
|
||||
|
||||
Medlemsomröstning avgörs med enkel majoritet om inte annat föreskrivs i
|
||||
stadgan.
|
||||
Medlemsomröstning avgörs med enkel majoritet om inte annat föreskrivs i stadgan.
|
||||
|
||||
Nedlagda röster räknas ej. Vid lika röstetal tillämpas slumpen.
|
||||
|
||||
Beslut fattat genom medlemsomröstning anses gällande direkt efter
|
||||
omröstningen avslutats om inget annat framgår av beslutet.
|
||||
Beslut fattat genom medlemsomröstning anses gällande direkt efter omröstningen
|
||||
avslutats om inget annat framgår av beslutet.
|
||||
|
||||
Beslut fattat genom medlemsomröstning ska inkluderas i protokollet på
|
||||
nästföljande förbundskongress med datum då beslut tagits.
|
||||
|
||||
Ett styrdokument som reglerar formerna kring medlemsomröstningar ska
|
||||
finnas som bilaga till dessa stadgar. Förbundsstyrelsen ansvarar för
|
||||
upprättande och ändringar av detta styrdokument.
|
||||
Ett styrdokument som reglerar formerna kring medlemsomröstningar ska finnas som
|
||||
bilaga till dessa stadgar. Förbundsstyrelsen ansvarar för upprättande och
|
||||
ändringar av detta styrdokument.
|
||||
|
||||
# Kongressombundsval
|
||||
|
||||
@@ -328,95 +310,90 @@ Val av ombud och reservombud till kongress benämns i dessa stadgar
|
||||
kongressombudsval. Förbundsstyrelsen ansvarar för att kongressombudsval
|
||||
förrättas senast sex (6) veckor innan Piratkongressen.
|
||||
|
||||
Till Piratkongressen skall femtioen (51) kongressombud väljas. Till
|
||||
Demokrati- och Revisionsmötet eller extra förbundskongress skall ej nya
|
||||
ombud väljas. Till Demokrati- och Revisionsmötet och extra
|
||||
förbundskongress kallas de kongressombud och kongressreservombud som
|
||||
senast valts till Piratkongress.
|
||||
Till Piratkongressen skall femtioen (51) kongressombud väljas. Till Demokrati-
|
||||
och Revisionsmötet eller extra förbundskongress skall ej nya ombud väljas. Till
|
||||
Demokrati- och Revisionsmötet och extra förbundskongress kallas de kongressombud
|
||||
och kongressreservombud som senast valts till Piratkongress.
|
||||
|
||||
Medlem äger rätt att nominera personer till kongressombudsvalet.
|
||||
Nomineringar skall inlämnas skriftligt till förbundsstyrelsen senast
|
||||
åtta (8) veckor innan Piratkongressen. Skriftlig information om vilka
|
||||
som godkänt sin kandidatur skall vara medlemmar och föreningar tillhanda
|
||||
senast en (1) vecka före kongressombudsval.
|
||||
Medlem äger rätt att nominera personer till kongressombudsvalet. Nomineringar
|
||||
skall inlämnas skriftligt till förbundsstyrelsen senast åtta (8) veckor innan
|
||||
Piratkongressen. Skriftlig information om vilka som godkänt sin kandidatur skall
|
||||
vara medlemmar och föreningar tillhanda senast en (1) vecka före
|
||||
kongressombudsval.
|
||||
|
||||
Valbar till kongressombud och kongressreservombud är medlem. Valbar är
|
||||
inte medlem som sitter i förbundsstyrelsen, i valberedningen eller som
|
||||
revisor i förbundet. Valbar är inte medlem som är anställd i förbundet
|
||||
och där det i dennes arbetsbeskrivning framgår att personen ej är valbar
|
||||
till kongressombud eller kongressreservombud.
|
||||
Valbar till kongressombud och kongressreservombud är medlem. Valbar är inte
|
||||
medlem som sitter i förbundsstyrelsen, i valberedningen eller som revisor i
|
||||
förbundet. Valbar är inte medlem som är anställd i förbundet och där det i
|
||||
dennes arbetsbeskrivning framgår att personen ej är valbar till kongressombud
|
||||
eller kongressreservombud.
|
||||
|
||||
Kongressombud och kongressreservombud väljs av förbundets medlemmar.
|
||||
Medlem kan rösta på upp till fem (5) kandidater. De kandidater, upp till
|
||||
antalet kongressombud som skall väljas, som erhåller flest antal röster
|
||||
blir kongressombud. Vid lika röstetal avgör slumpen.
|
||||
Kongressombud och kongressreservombud väljs av förbundets medlemmar. Medlem kan
|
||||
rösta på upp till fem (5) kandidater. De kandidater, upp till antalet
|
||||
kongressombud som skall väljas, som erhåller flest antal röster blir
|
||||
kongressombud. Vid lika röstetal avgör slumpen.
|
||||
|
||||
Kandidat som erhållit en (1) eller fler röster men ej blivit
|
||||
kongressombud benämns kongressreservombud. Kongressreservombud
|
||||
rangordnas efter antal röster. Vid lika röstetal avgör slumpen.
|
||||
Kandidat som erhållit en (1) eller fler röster men ej blivit kongressombud
|
||||
benämns kongressreservombud. Kongressreservombud rangordnas efter antal röster.
|
||||
Vid lika röstetal avgör slumpen.
|
||||
|
||||
Då kongressombud inte finns att uppta i röstlängd på förbundskongress
|
||||
ersätter kongressreservombud enligt rangordning, och benämns då
|
||||
ersättare för kongressombud.
|
||||
Då kongressombud inte finns att uppta i röstlängd på förbundskongress ersätter
|
||||
kongressreservombud enligt rangordning, och benämns då ersättare för
|
||||
kongressombud.
|
||||
|
||||
# Förbundsstyrelsen
|
||||
|
||||
Förbundsstyrelsen ansvarar för förbundets centrala verksamhet.
|
||||
Förbundsstyrelsen utses av Piratkongress och tillträder vid årsskiftet.
|
||||
Vid fyllnadsval så tillträder de fyllnadsvalda posterna i omedelbar
|
||||
anslutning till förbundskongressens avslutande. Styrelsens storlek och
|
||||
sammansättning bestäms av kongressen som utser förbundsordförande,
|
||||
förbundssekreterare samt tre (3) till nio (9) ordinarie ledamöter.
|
||||
Valbar till förbundsstyrelsen är medlem i förbundet. Förbundsstyrelsen
|
||||
utser själv vid behov vice förbundsordförande respektive vice
|
||||
förbundssekreterare. Förbundsstyrelsen utser förbundets firmatecknare.
|
||||
Förbundsstyrelsen ansvarar för förbundets centrala verksamhet. Förbundsstyrelsen
|
||||
utses av Piratkongress och tillträder vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så
|
||||
tillträder de fyllnadsvalda posterna i omedelbar anslutning till
|
||||
förbundskongressens avslutande. Styrelsens storlek och sammansättning bestäms av
|
||||
kongressen som utser förbundsordförande, förbundssekreterare samt tre (3) till
|
||||
nio (9) ordinarie ledamöter. Valbar till förbundsstyrelsen är medlem i
|
||||
förbundet. Förbundsstyrelsen utser själv vid behov vice förbundsordförande
|
||||
respektive vice förbundssekreterare. Förbundsstyrelsen utser förbundets
|
||||
firmatecknare.
|
||||
|
||||
Vid omröstning i förbundsstyrelsen fattas beslut med enkel majoritet om
|
||||
inte annat föreskrivs i stadgan. Nedlagda röster räknas ej. Vid lika
|
||||
röstetal tillämpas slumpen. Förbundsstyrelsen är beslutsmässig då
|
||||
samtliga ordinarie medlemmar i förbundsstyrelsen är skriftligen kallade
|
||||
minst en (1) vecka före förbundsstyrelsemötet och en absolut majoritet
|
||||
av styrelsens medlemmar är närvarande.
|
||||
Vid omröstning i förbundsstyrelsen fattas beslut med enkel majoritet om inte
|
||||
annat föreskrivs i stadgan. Nedlagda röster räknas ej. Vid lika röstetal
|
||||
tillämpas slumpen. Förbundsstyrelsen är beslutsmässig då samtliga ordinarie
|
||||
medlemmar i förbundsstyrelsen är skriftligen kallade minst en (1) vecka före
|
||||
förbundsstyrelsemötet och en absolut majoritet av styrelsens medlemmar är
|
||||
närvarande.
|
||||
|
||||
Om ledamot i förbundsstyrelsen önskar avbryta sitt uppdrag i förtid
|
||||
skall denne skriftligen meddela detta till övriga förbundsstyrelsen som
|
||||
därefter i protokoll skall notera avhoppet. Formerna kring
|
||||
förbundsstyrelsens arbetsuppgifter ska finnas nedtecknade i ett
|
||||
styrdokument. Förbundsstyrelsen ansvarar för upprättande och ändringar
|
||||
av detta styrdokument.
|
||||
Om ledamot i förbundsstyrelsen önskar avbryta sitt uppdrag i förtid skall denne
|
||||
skriftligen meddela detta till övriga förbundsstyrelsen som därefter i protokoll
|
||||
skall notera avhoppet. Formerna kring förbundsstyrelsens arbetsuppgifter ska
|
||||
finnas nedtecknade i ett styrdokument. Förbundsstyrelsen ansvarar för
|
||||
upprättande och ändringar av detta styrdokument.
|
||||
|
||||
# Valberedning
|
||||
|
||||
Valberedningens uppgift är att nominera komplett förbundsstyrelse,
|
||||
komplett valberedning och revisorer jämte personliga ersättare.
|
||||
Nomineringen skall finnas förbundskongress skriftligen tillhanda.
|
||||
Valberedningens uppgift är att nominera komplett förbundsstyrelse, komplett
|
||||
valberedning och revisorer jämte personliga ersättare. Nomineringen skall finnas
|
||||
förbundskongress skriftligen tillhanda.
|
||||
|
||||
Piratkongress utser två (2) till fem (5) valberedare. Valberedningen
|
||||
tillträder vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så tillträder de
|
||||
fyllnadsvalda posterna i omedelbar anslutning till förbundskongressens
|
||||
avslutande. Valbar till valberedningen är medlem bosatt i Sverige och
|
||||
som ej är invald i förbundsstyrelsen. Valberedningen utser inom sig sin
|
||||
ordförande.
|
||||
Piratkongress utser två (2) till fem (5) valberedare. Valberedningen tillträder
|
||||
vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så tillträder de fyllnadsvalda posterna i
|
||||
omedelbar anslutning till förbundskongressens avslutande. Valbar till
|
||||
valberedningen är medlem bosatt i Sverige och som ej är invald i
|
||||
förbundsstyrelsen. Valberedningen utser inom sig sin ordförande.
|
||||
|
||||
# Revisorer
|
||||
|
||||
Revisorerna granskar förbundets räkenskaper samt handlingar och
|
||||
upprättar en revisionsberättelse och lämnar i denna ett förslag till
|
||||
beslut i fråga om ansvarsfrihet för den avgående förbundsstyrelsen.
|
||||
Revisionsberättelsen skall finnas förbundskongress skriftligen
|
||||
tillhanda.
|
||||
Revisorerna granskar förbundets räkenskaper samt handlingar och upprättar en
|
||||
revisionsberättelse och lämnar i denna ett förslag till beslut i fråga om
|
||||
ansvarsfrihet för den avgående förbundsstyrelsen. Revisionsberättelsen skall
|
||||
finnas förbundskongress skriftligen tillhanda.
|
||||
|
||||
Revisor granskar kongressombudsvalet.
|
||||
|
||||
Förbundskongressen utser två (2) revisorer, jämte två (2) personliga
|
||||
ersättare. Revisorerna tillträder vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så
|
||||
tillträder de fyllnadsvalda posterna i omedelbar anslutning till
|
||||
förbundskongressens avslutande. Valbar till revisor och personlig
|
||||
ersättare för revisor är myndig person bosatt i Sverige och som ej är
|
||||
invald i förbundsstyrelsen eller i valberedningen.
|
||||
Förbundskongressen utser två (2) revisorer, jämte två (2) personliga ersättare.
|
||||
Revisorerna tillträder vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så tillträder de
|
||||
fyllnadsvalda posterna i omedelbar anslutning till förbundskongressens
|
||||
avslutande. Valbar till revisor och personlig ersättare för revisor är myndig
|
||||
person bosatt i Sverige och som ej är invald i förbundsstyrelsen eller i
|
||||
valberedningen.
|
||||
|
||||
# Politisk metodologi
|
||||
|
||||
Ung Pirat är en ideell och demokratisk rörelse som förespråkar
|
||||
parlamentariska metoder för att inom lagens ramar förändra attityder och
|
||||
strukturer i samhället.
|
||||
Ung Pirat är en ideell och demokratisk rörelse som förespråkar parlamentariska
|
||||
metoder för att inom lagens ramar förändra attityder och strukturer i samhället.
|
||||
|
||||
Reference in New Issue
Block a user