Added all the policies in Markdown format. Changed the templates from ODT to latex

Former-commit-id: 02ab6b2880
This commit is contained in:
Victor Andersson
2025-09-24 14:18:27 +02:00
parent a13d85f5c5
commit c5bfc0f378
14 changed files with 1293 additions and 1 deletions

1
.gitignore vendored
View File

@@ -1 +1,2 @@
*.pdf
*.pdf_tex

15
latex/logga.svg Normal file
View File

@@ -0,0 +1,15 @@
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<!-- Generator: Adobe Illustrator 16.0.0, SVG Export Plug-In . SVG Version: 6.00 Build 0) -->
<!DOCTYPE svg PUBLIC "-//W3C//DTD SVG 1.1//EN" "http://www.w3.org/Graphics/SVG/1.1/DTD/svg11.dtd">
<svg version="1.1" id="Layer_1" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink" x="0px" y="0px"
width="841.89px" height="595.28px" viewBox="0 0 841.89 595.28" enable-background="new 0 0 841.89 595.28" xml:space="preserve">
<path fill="#FFFFFF" d="M408.847,505.708c118.945,0,215.381-97.111,215.381-216.91c0-119.784-96.436-216.901-215.381-216.901
c-118.958,0-215.385,97.117-215.385,216.901C193.461,408.597,289.888,505.708,408.847,505.708"/>
<path fill="#F78C20" d="M358.339,361.35c-46.49,29.538-25.618,91.989-25.618,91.989s-28.115-58.521-8.443-96.677V173.479
c-8.088-0.523-14.853,0.034-19.09,1.279c-1.208-2.642,6.195-6.744,19.09-10.699v-35.248h18.901v30.473
c68.219-14.235,204.194-14.938,204.916,103.809C548.594,346.933,401.124,334.162,358.339,361.35 M408.791,71.896
c-118.923,0-215.33,97.117-215.33,216.91c0,119.79,96.407,216.901,215.33,216.901s215.325-97.111,215.325-216.901
C624.116,169.014,527.714,71.896,408.791,71.896"/>
<path fill="#F78C20" d="M343.18,176.402v159.832c19.978-13.652,54.244-30.157,60.874-61.748
C417.362,211.028,377.287,184.673,343.18,176.402"/>
</svg>

After

Width:  |  Height:  |  Size: 1.3 KiB

123
latex/policymall.tex Normal file
View File

@@ -0,0 +1,123 @@
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
% %
% MALL FÖR STYRDOKUMENT %
% %
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
\documentclass[a4paper, 11pt]{article}
%----------- PAKET -----------%
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage[swedish]{babel} % Svenska språkinställningar
\usepackage{graphicx} % För att hantera bilder
\usepackage{svg} % För att kunna inkludera SVG-filer (kräver Inkscape)
\usepackage{geometry} % För att ställa in marginaler och pappersstorlek
\usepackage{fancyhdr} % För att anpassa sidhuvud och sidfot
\usepackage{lastpage} % För att kunna referera till sista sidan ("Sida X av Y")
\usepackage{lipsum} % För att generera exempeltext (Lorem Ipsum)
\usepackage[hidelinks]{hyperref} % För klickbara länkar i innehållsförteckningen
\usepackage{parskip} % ÄNDRING: För avstånd mellan stycken istället för indrag
\usepackage{array} % För bättre kontroll över tabeller
\usepackage{eso-pic} % För bättre kontroll av loggan
\usepackage{fontspec}
\setmainfont{Carlito}
%----------- GEOMETRI & SIDLAYOUT -----------%
% ÄNDRING: Justerad för att placera sidhuvudet korrekt i övre marginalen
\geometry{
a4paper,
left=2cm,
right=2cm,
top=3.5cm,
bottom=3cm,
headheight=3cm, % Höjd för loggan (2.23cm) + lite marginal
}
%-------------- Fix av pandoc listor ----------------%
% Fix för Pandoc listor
\providecommand{\tightlist}{%
\setlength{\itemsep}{0pt}\setlength{\parskip}{0pt}}
%----------- SIDHUVUD OCH SIDFOT -----------%
\pagestyle{fancy} % Aktivera fancyhdr-stilen
\fancyhf{} % Rensa alla fält i sidhuvud/sidfot
% Sidhuvud: Logga till vänster
%\fancyhead[L]{\includesvg[width=1.7cm, height=1.7cm]{logga}}
%\lhead{\includesvg[width=1.7cm]{logga}}
% Logga på ALLA sidor
\AddToShipoutPicture{%
\AtPageLowerLeft{%
\put(20,790){\includesvg[width=1.7cm]{logga}} % Justera koordinater
}
}
% Sidfot: "Sida X av Y" till höger
\fancyfoot[R]{Sida \thepage{} av \pageref{LastPage}}
% Linjer för att separera huvudet och foten från texten
\renewcommand{\headrulewidth}{0pt}
\renewcommand{\footrulewidth}{0.4pt}
%----------- FÖRBÄTTRING AV TABELLUTSEENDE -----------%
\renewcommand{\arraystretch}{1.5} % Ger lite mer luft (höjd) i tabellrader
%---------Lägga till § ibland ------------%
$if(paragrafnummer)$
% Rubriknumrering med § i rubriken
\renewcommand{\thesection}{\S~\arabic{section}}
\renewcommand{\thesubsection}{\S~\arabic{section}.\arabic{subsection}}
% TOC: använd bara siffran § finns redan i \thesection
\renewcommand{\numberline}[1]{#1\hspace{0.5em}}
$endif$
%----------- DOKUMENTET BÖRJAR -----------%
\begin{document}
%----------- FÖRSTA SIDAN (TITELSIDA) -----------%
\begin{titlepage}
\thispagestyle{empty} % ÄNDRING: Använd sidhuvud/fot även på denna sida
\vspace*{\stretch{1}} % Flytta ner innehållet en bit
% Titel
\begin{center}
{\Huge\bfseries $title$\par}
\vspace{2.5cm} % Lite extra luft
\end{center}
% Tabell med information
% Tabell med information
\begin{center}
% ÄNDRING: Andra kolumnen har nu en fast bredd på 6cm
\begin{tabular}{|l|p{6cm}|}
\hline
\textbf{Typ:} & $typ$ \\
\hline
\textbf{Fastställd av:} & $faststalld-av$ \\
\hline
\textbf{Fastställd vid möte:} & $faststalld-vid-mote$\\
\hline
\textbf{Version:} & $version$\\
\hline
\textbf{Giltighetstid:} & $gilltighetstid$\\
\hline
\end{tabular}
\end{center}
\vspace*{\stretch{2}} % Flytta ner resten av sidan för att centrera vertikalt
\end{titlepage}
%----------- ANDRA SIDAN (INNEHÅLLSFÖRTECKNING) -----------%
\newpage
\tableofcontents % Skapar innehållsförteckningen automatiskt
\newpage
%----------- TREDJE SIDAN OCH FRAMÅT (HUVUDINNEHÅLL) -----------%
$body$
\end{document}

View File

@@ -0,0 +1,137 @@
---
title: Bidragssystem för föreningar inom Ung Pirat
typ: Policy
faststalld-av: Ung Pirat Kongress
faststalld-vid-mote: UPK 2020
version: 1.0
gilltighetstid: Tillsvidare
---
# Förbundets utformning
Ung Pirat är ett förbund bestående av tre olika sorters
organisationsformer. Förbundet som sådant är\
navet för Ung Pirats verksamhet. Förbundet arrangerar kongressen,
planerar kampanjer, driver\
politik utåt och representerar hela Ung Pirat.
Hubbarna är de geografiskt betingade föreningar där de flesta av
förbundets medlemmar finns. I minst fem hubbar jämnt fördelade över
landet finner medlemmarna den närmaste aktiviteten och\
medlen för att engagera sig i densamma.
Nätverk fungerar som tematiska föreningar, i den mening att de
organiserar de som är intresserade\
av något säskilt och vill göra det i grupp. Det kan vara ett särskilt
politiskt område, ett\
fritidsintresse, eller om en så vill; en plats.
Förbundet finansierar verksamhet i hubbar och nätverk genom att betala
ut verksamhetsbidrag med\
målet att de medlemmar som engagerar sig i de olika
organisationsformerna ska kunna finansiera\
lämplig verksamhet på ett decentraliserat sätt, utan förbundets
detaljstyrning. Ändock har förbundet\
en uppsättning krav på föreningarna för att pengarna inte bara ska
samlas på hög utan faktiskt\
komma till användning i verksamhet som gynnar medlemmarna, rörelsen och
därigenom samhället.
Detta dokument beskriver de bestämmelser som finns för
bidragsutbetalningar från förbundet till\
hubbar och nätverk.
# Allmänt om bidrag och utbetalningar
Bidrag utbetalas endast till bankkonto eller likvärdigt tecknat i
hubbens/nätverkets namn.
Förbundet har rätt att kräva återbetalning av hela eller delar av
bidraget om hubben/nätverket blir\
avstängd i enlighet med förbundets stadga.
# Verksamhetsbidrag till hubbar
Berättigad till verksamhetsbidrag är hubbar som
- funnits sedan föregående kalenderår,
- skickat in justerat årsmötesprotokoll för föregående verksamhetsår,
- vid varje ansökningstillfälle godkänns av förbundet,
- har minst fem medlemmar och där minst 60% är i åldern 6 till och med
25 år,
- bedriver verksamhet av icke tillfällig karaktär utöver årsmötet,
- presenterar en verksamhetsredogörelse för föregående år, gärna som
en verksamhetsberättelse som behandlas av hubbens årsmöte,
- inte utgör bidragsgrund för statsbidrag till annan organisation än
Ung Pirat.
Stödet utbetalas till hubbar i slutet av januari om justerat
årsmötesprotokoll från föregående år finns\
inskickat till förbundsstyrelsen vid den tidpunkten. Är så inte fallet
hålls stödet innestående tills\
protokoll skickats in. Efter årsmöte bör hubben snarast skicka in
protokollet till förbundet.
Hubbstödet utgörs av ett grundstöd på 10 000 kr ett stöd om 1000 kr per
landsting i dess\
upptagningsområde samt en rörlig del på 30 kr per var medlem i åldern
6--25 år och bosatt i Sverige\
som hubben hade vid föregående årsskifte.
En hubb som söker verksamhetsbidrag för fler än 1000 medlemmar måste
kunna visa att hubben\
uppfyller höga krav på demokratisk mognad. Årsmötet i hubben ska vara
tillgängligt och anpassat\
till medlemsbasen. Styrelsens förvaltning av hubben ska ge medlemmarna
insyn och medinflytande\
i föreningen. Detta gäller endast för utbetalning av den del av
medlemsstöred som överstiger 1000\
medlemmar. Om ett extra årsmöte hålls måste protokollet snarast skickas
in till förbundet. Sista\
ansökningsdag för verksamhetsbidraget är 30:e juni året efter
underlagsåret.
# Verksamhetsbidrag till nätverk
Berättigad till verksamhetsbidrag är nätverk som
- funnits sedan föregående kalenderår,
- skickat in justerat årsmötesprotokoll för innevarande verksamhetsår,
- vid varje ansökningstillfälle godkänns av förbundet,
- har minst fem medlemmar och där minst 60% är i åldern 6 till och med
25 år,
- bedriver verksamhet av icke tillfällig karaktär utöver årsmötet,
- presenterar en verksamhetsredogörelse för föregående år, gärna som
en verksamhetsberättelse som behandlas av nätverkets årsmöte,
- inte utgör bidragsgrund för statsbidrag till någon annan
organisation än Ung Pirat
Verksamhetsbidraget utgörs av ett grundstöd på 1400 kr samt ett
medlemsstöd på 30 kr per var\
medlem i åldern 6--25 år och bosatt i Sverige som nätverket hade vid
föregående årsskifte.
Ett nätverk som söker verksamhetsbidrag för fler än 1000 medlemmar måste
kunna visa att\
nätverket uppfyller höga krav på demokratisk mognad. Årsmötet i
nätverket ska vara tillgängligt\
och anpassat till medlemsbasen. Styrelsens förvaltning av nätverket ska
ge medlemmarna insyn och\
medinflytande i föreningen. Detta gäller endast för utbetalning av den
del av medlemsstödet som\
överstiger 1000 medlemmar. Om ett extra årsmöte hålls måste protokollet
snarast skickas in till\
förbundet. Sista ansökningsdag för verksamhetsbidraget är 30:e juni året
efter underlagsåret.
## Uppstartsbidrag till nätverk
Uppstartsbidrag ges till nätverk som hållit uppstartsmöte under det
aktuella kalenderåret.\
Uppstartsbidraget består av ett uppstartsstöd på 3 000 kr. Nätverket
måste vid ansökningstillfället\
godkännas av förbundet för att vara berättigat till uppstartsbidrag.
Uppstartsstödet utbetalas efter att\
justerat protokoll från uppstartsmötet skickats in. Nätverket måste ha
minst fem medlemmar i åldern\
6--25 år för att bidraget ska betalas ut.

View File

@@ -0,0 +1,142 @@
---
title: Ersättningspolicy
typ: Policy
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
faststalld-vid-mote: FS 2024-09-21
version: 1.0
gilltighetstid: Tillsvidare
---
# Syfte
Ung Pirat strävar efter en trevlig och välmående miljö under arrangemang
som förbundet anordnar. Denna policy har därför som syfte att tydligt
visa vilka villkor som gäller, både för deltagare och arrangörer.
Exempelvis kring ekonomisk ersättning samt vad som är önskvärt både i
miljö, bekvämliga och ekonomiska aspekter.
Texter i dokumentet som är kursivstil är fastställd av ett
kongressbeslut och kan därför inte ändras eller tas bort av
förbundsstyrelsen.
# Tillämpning
Policyn gäller för såväl anställda och arvoderade inom förbundet, för
funktionärer på arrangemang som förbundet anordnar samt deltagare på
sådana arrangemang till och med det år personen fyller 30 år.
Ytterligare villkor kan gälla för arvoderade samt på digitala
aktiviteter.
# Bestämmelser
För att få ersättning från Ung Pirat behöver någon med befogenhet
godkänna utlägget. För att få ersättning ska utlägget styrkas med kvitto
eller motsvarande.
## Logi
Vid längre arrangemang ordnade av Ung Pirat (såsom läger, kongresser
eller dylikt) ska förbundet erbjuda eller ersätta ekonomiskt för
sovplatser som är av vandrarhemsstandard eller annat som är motiverat av
praktiska skäl. Dessa bör i möjligaste mån vara i nära anslutning till
evenemanget.
Vid närvaro och representation på externa event får enklare övernattning
(exempelvis golvlogi i sovsal) förekomma om det är motiverat av
praktiska eller kostnadsskäl. Detta skall tydligt kommuniceras i förväg
till deltagarna.
Ung Pirat skall alltid sträva efter att ge deltagare möjlighet till en
god natts sömn.
## Mat
Alla som har fått godkänt för en tjänsteresa eller en resa på uppdrag av
förbundet har rätt till ersättning för mat och måltidsdryck under resan
gång, under vistelsen på resmålet, samt under hemresan.
Vid tjänstgöring eller deltagande på plats utan resa har den anställde
eller uppdragstagaren rätt till ersättning för mat och måltidsdryck
under hela tjänstgörings- eller uppdragstiden.
Mat ersätts som regel i enlighet med Skatteverkets föreskrifter om
förmån av fri kost. Kostnader som överstiger över 50% av detta måste
godkännas av förbundsstyrelsen innan ersättningen utbetalas. Vid längre
arbetstillfällen och möten är det tillåtet att även begära rimlig
ersättning för fika, läsk och godis.
Ung Pirat respekterar varje individs kostval och eventuella
matallergier. Som standard ska mat serveras som ger alla deltagare samma
möjlighet att äta fullvärdig, näringsriktig och god mat.
Under förbundets arrangemang ska man må bra och inte behöva vara
hungrig.
## Telefonkostnader
Telefonkostnader kan ersättas av förbundet. Personen kan antingen
uppvisa en specificerad telefonräkning och begära en exakt summa eller
genom en schablonsumma som baseras på en jämförelse mot gamla
telefonräkningar.
## Resor
Förbundet ska stå för kostnader av resa som måste göras i tjänst eller
på uppdrag av förbundet.
För att få resor betalda skall:
- Skälet till resan vara legitimt.
- Resan gå mellan hemort och slutdestinationen. Om någon önskar avresa
från eller ankomma i någon annan ort än hemorten så ska denna endast
få godkänt för ett belopp upp till kostnaden för resa till hemorten.
- Resan ska bokas så lång tid i förväg som möjligt för att hålla nere
kostnaderna.
Vid resa från utomlands ersätter förbundet resan med upp till 1 500 kr
per enkel resa.
Som hemort definieras där personen i fråga är folkbokförd.
### Färdsätt
Vid resebokning ska främst miljövänlighet prioriteras, därefter restid
och kostnad. Detta kan avvikas från av praktiska skäl.
Vid bokning av resa ska det billigaste alternativet för resan väljas om
det är möjligt. Liggvagn eller sovvagn är acceptabelt vid längre
tågresor.
Om resor går att boka ombokningsbara eller återbetalningsbara bör detta
väljas om resan bokas mer än två månader i förväg.
## Återbetalningsskyldighet
Om förbundet betalar en ersättningsberättigad aktivitet eller resa och
den inte utnyttjas på grund av omständigheter som ligger inom den
enskilde personens kontroll kan denne bli återbetalningsskyldig.
Omständigheter inom personens kontroll innebär exempelvis:
- Missad aktivitet på grund av egen försummelse eller glömska.
- Felaktig planering eller resebokning som leder till att personen
inte kan delta.
- Medvetet beslut att inte delta i aktiviteten utan godtagbar
anledning.
- Skäl som var kända men som inte meddelades då aktiviteten bokades.
**Exempel på omständigheter utanför personens kontroll som inte leder till
återbetalningsskyldighet inkluderar:**
- Oförutsedda händelser som naturkatastrofer eller extrema
väderförhållanden.
- Plötsliga och allvarliga sjukdomar eller olyckor som kan styrkas med
exempelvis med läkarintyg. Andra förhinder som är akuta eller annars
omöjliga att påverka.
- Inställda arrangemang på grund av beslut från arrangören eller andra
externa parter.
I de fall en aktivitet inte kan genomföras och det finns oanvända medel
kvar, ska dessa medel återbetalas till förbundet. Personen i fråga ska
inte hållas återbetalningsskyldig för belopp som redan använts för
utgifter som inte kan återfås, utan endast för den del av medlen som
återstår.

View File

@@ -0,0 +1,61 @@
---
title: Hård- och mjukvarupolicy
typ: Policy
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
faststalld-vid-mote:
version: 1.0
gilltighetstid: Tillsvidare
---
Ung Pirats etiska ställningstagande gällande hård- och mjukvara lyder
"Öppna format och öppen källkod ska uppmuntras." i enlighet med detta
anser vi att öppna format och öppen källkod ska eftersträvas så långt
som möjligt.
# Genomförande
## Hårdvara
Eftersom det i dagsläget inte finns några högpresterande helt öppna
hårdvaruplattformar kan vi inte ha lika strikta restriktioner när det
gäller hårdvara som med mjukvara.
All hårdvara som köps in centralt ska, i så hög grad som möjligt, vara
kompatibel med öppna system (som t ex, Linux).
## Mjukvara
### Inköp av ny mjukvara
Öppen mjukvara ska alltid utredas inför nya inköpt. Vid inköp av ny
mjukvara ska det alltid tas fram en lista över lämpliga öppna
alternativ. Proprietär mjukvara får endast tas i beaktning i de fall där
det ger väsentliga fördelar jämfört med motsvarande öppna system. De
huvudsakliga användarna av systemet måste motivera inköp eller
användande av stänga system väl. Väsentligt bättre effektivitet är ett
exempel på bra motivering.
### Filformat
All digital textdokumentation från förbundet ska ske i de nedan
specificerade formaten. Detta är öppna format med bra tillgänglighet och
som går att öppna på alla plattformar utan proprietära mjukvara. Dessa
är vanligt förekommande och standardiserade av både ISO (International
Organization for Standardization/Internationella
standardiseringsorganisationen) och SIS (Swedish Standards
Institute/Standardiseringskommissionen i Sverige).
#### Tillåtna format
.PDF
OpenDocument
Textdokument: .ODT
Presentationer: .ODP
Kalkylblad: .ODS
All digital textdokumentation bör finnas tillgängligt som både PDF och
OpenDocument

View File

@@ -0,0 +1,90 @@
---
title: Policy och arbetsbeskrivning för kanslianställda inom förbundet Ung Pirat
typ: Policy
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
faststalld-vid-mote: FS 2021-12-11
version: 1.0
gilltighetstid: Tillsvidare
---
Denna policy berör anställda på förbundets rikskansli. Arvoderade
förtroendeuppdrag regleras inte av denna policy.
Arbetsuppgifter för förbundets kansli delas in i 3 huvudkategorier:
- Administration
- Verksamhetsutveckling
- Medlemsvärvning
Dessa ansvarsområden kan vara strikt uppdelade mellan olika anställda
eller i olika omfattning delas mellan anställda och/eller
förtroendevalda samt volontärer.
Administrastionsområdet innebär:
- Ansvar för att säkerställa att ansökningar till bidragsgivande
myndigheter såsom MUCF inkommer i rätt tid med rätt underlag.
- Tillse att bokföring är i god ordning och i linje med lagar och
förordningar.
- Sammanställa att ekonomisk nulägesrapport finns tillgänglig inför
styrelsesammanträden.
- Att överse så att fakturahantering, utläggshantering samt
kvittoredovisning fungerar.
- Övervaka att förbundsanslutna lokalföreningar inkommer med protokoll
och annan dokumentation som är nödvändig för förbundets verksamhet.
- Tillse så att nödvändig dokumentation om förbundets verksamhet
löpande arkiveras på ett enhetligt och beständigt sätt.
Verksamhetsutveckling innebär:
Hålla regelbunden kontakt med anslutna föreningar och kommunicera med
dess medlemmar. I detta ingår coachning av föreningarnas styrelser och
vid behov hjälpa dessa med frågor relaterade till verksamhet och
årsmöten.
Verksamhetsutveckling innebär även att stödja arbetet med att
förverkliga förbundets verksamhetsplan samt att vara ett bollplank för
presidiet och resten av förbundsstyrelsen.
Medlemsvärvning innebär
Kontakta nyblivna medlemmar och erbjuda dessa hjälp att engagera sig i
förbundet, samt att vid lämpliga tillfällen kontakta urval av befintliga
medlemmar för att erbjuda dessa möjligheter att engagera sig ytterligare
i verksamheten. Medlemsvärvning innefattar också att kontakta medlemmar
vars medlemskap har gått ut och hjälpa till med förnyelse av medlemskap
om dessa så önskar.
Allmänt om anställning i förbundet
Anställda behöver inte fullt ut dela, men måste respektera; förbundets
ståndpunkter, ideologiska grund samt ställningstaganden. Förbundet skall
i egenskap av arbetsgivare visa stor acceptans för en bredd av åsikter
och perspektiv. Handlingar och ståndpunkter som är uppenbart oförenliga
med förbundets grundsyn är däremot också oförenligt med anställning i
förbundet.
Anställd som stadigvarande arbetar mer än 40h/månad för förbundet kan
inte väljas till kongressombud i enlighet med förbundets stadga 12§.
Anställning i denna omfattning kan heller inte kombineras med
förtroendeuppdrag på nationell nivå i förbundet.
Förbundet skall verka för att anställda skall ha en lönenivå som är
marknadsmässigt rimlig och rättvis. Förbundet kan tillämpa individuell
lönesättning baserad på exempelvis erfarenhet om styrelsen finner det
lämpligt.
Om arbete under helg- och kvällstid förekommer skall förbundet i
egenskap av arbetsgivare tillse att anställda får rimlig och lagstadgad
tid för vila och återhämtning.
Förbundet skall alltid i möjligaste mån avstå från all form av
integritetskränkande övervakning av sina anställda och sträva efter att
bygga relationer baserade på ömsesidigt förtroende. Förbundet har som
arbetsgivare dock skyldighet att undersöka konkreta misstankar och ser
synnerligen allvarligt på varje form av missbrukat förtroende,
bedrägligt beteende och oärlighet gentemot arbetsgivaren.
Om kollektivavtal tecknats skall detta följas i första hand. Om denna
policy på någon punkt ger anställda objektivt bättre villkor än gällande
lagar och kollektivavtal skall denna policy gälla i det fallet.

View File

@@ -0,0 +1,135 @@
---
title: Reglemente för IT-utskott
typ: Reglemente
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
faststalld-vid-mote: FS 2025-05-24
version: 1.0
gilltighetstid: Tillsvidare
---
# Bakgrund
IT-utskottet är ett tekniskt och organisatoriskt utskott som primärt
verkar under Ung Pirats förbundsstyrelse, men som även hanterar delar av
den tekniska infrastrukturen som delas med Piratpartiet. Utskottet
ansvarar för drift, utveckling och underhåll av IT-system som används av
Ung Pirat och, i förekommande fall, även Piratpartiet.
Trots att utskottets verksamhet i praktiken sköts av personer inom Ung
Pirat, erkänns utskottets ansvar gentemot båda organisationerna.
Reglementet nedan fastställer struktur, ansvar och befogenheter för
IT-utskottets arbete, med syftet att säkerställa kontinuitet, säkerhet
och tydlig ansvarsfördelning.
# Avgränsningar mot andra organ
Inom Ung Pirat finns föreningen Ung Pirat IT, som verkar för att främja
IT-relaterade aktiviteter inom förbundet. Denna förening är dock **inte
detsamma som IT-utskottet,** och har **inget formellt mandat att fatta
beslut eller vidta åtgärder som rör drift, säkerhet eller utveckling av
Ung Pirats IT-system.**
Alla beslut och insatser kopplade till teknisk drift, underhåll,
säkerhet och infrastruktur fattas av IT-utskottet enligt detta
reglemente, eller av Ung Pirats förbundsstyrelse.
Det står Ung Pirat IT fritt att driva projekt, initiativ och arrangemang
inom sitt syfte, men föreningen kan inte agera åt IT-utskottets vägnar
eller fatta beslut som påverkar den tekniska plattformen.
# Bestämmelser
## Utskottets mandat
IT-utskottet har mandat att:
- Självständigt underhålla och administrera teknisk infrastruktur som
tillhör Ung Pirat och, i vissa relevanta fall, även Piratpartiet.
- Initiera och genomföra mindre tekniska förbättringar och
uppdateringar utan behov av godkännande, förutsatt att de inte
medför betydande driftavbrott eller kostnader.
- Föreslå strategiska IT-lösningar eller tekniska förändringar till
Ung Pirats förbundsstyrelse och eller Piratpartiets partistyrelse.
- Samarbeta med externa parter. Leverantörer eller frivilliga i frågor
som rör systemdrift, underhåll eller utveckling -- inom ramen för
detta reglemente.
## Utskottets medlemmar
- Ordinarie medlemmar tillsätts genom beslut av Ung Pirats
förbundsstyrelse.
- Piratpartiet har rätt att nominera personer till IT-utskottet.
- IT-utskottet ska utse en kontaktperson för Ung Pirat och
Piratpartiet.
- IT-utskottet har rätt att utse tillfälliga medlemmar:
- Sådana medlemmar har inte en formell ställning i utskottet och kan när som helst entledigas av utskottets chef.
- Vid antagandet av en tillfällig medlem ska utskottets chef informeras skriftligen
- Tillfälliga medlemmar får inte ges tillgång till känslig information eller administrativa system utan uttryckligt godkännande från utskottets chef.
- En avstängd eller utesluten medlem i Ung Pirat eller Piratpartiet
kan inte vara involverad i IT-utskottets verksamhet.
- Medlemmar och tillfälliga medlemmar i utskottet ska dokumenteras.
## Utskottets chef
- Chef över IT-utskottet är förbundssekreteraren i Ung Pirat.
- Chefen har vetorätt över utskottets beslut.
- Utskottets chef kan i särskilda fall delegera chefansvaret till en
annan person under en begränsad tid, under förutsättningen att
förbundsstyrelsen informeras skriftligen.
## Beslutsprocess inom utskottets
- IT-utskottet ska eftersträva att fatta interna beslut i enhällighet.
Om enhällighet inte kan uppnås inom utskottet, kan beslut fattas
genom enkel majoritet av röstberättigade medlemmar.
- Samtliga beslut som fattats av utskottet är föremål för
utskottschefens vetorätt.
- Alla utskottens beslut ska dokumenteras.
- För större beslut som innebär en betydande förändring för
slutanvändaren eller digital infrastruktur ska beslut tas i samråd
med Utskottets chef samt representant från Ung Pirat och
Piratpartiet.
## Avbrott och förändringar i IT-drift
### Planerade avbrott
- Planerade systemavbrott, större förändringar eller migreringar ska
dokumenteras av utskottet i förväg.
- IT-utskottet ska i god tid rapportera planerat avbrott till
utskottets chef samt
- Avbrott som kan påverka valkampanjer, medlemskommunikation eller
annan känslig verksamhet ska skriftligen godkännas av utskottets
chef i samråd med Ung Pirat och Piratpartiet (om det är relevant).
#### Ansökan om planerat avbrott
- Om IT-utskottet planerar ett avbrott som kan påverka
tillgängligheten till en eller flera tjänster ska en ansökan om
planerat avbrott skickas till utskottets chef
- Ansökan ska innehålla följande:
- Förslaget datum och tid för avbrottet.
- Kort beskrivning av arbetet som ska genomföras.
- Bedömd längd på avbrottet (förväntad och maximal).
- Eventuella risker eller åtagande.
- Hur akut åtgärden är.
- Ansökan ska skickas minst fem (5) dagar i förväg, om inte akuta
tekniska skäl föreligger.
- Utskottets chef ska ge godkännande innan arbetet får påbörjas.
## Rapportering
- IT-utskottet ska lämna regelbundna lägesrapporter till Ung Pirats
förbundsstyrelse samt Piratpartiets partistyrelse.
- Viktiga händelser eller incidenter ska kommuniceras utan onödigt
dröjsmål.

View File

@@ -0,0 +1,423 @@
---
title: Ung Pirats Stadgar
typ: Stadgar
faststalld-av: Förbundskongress
faststalld-vid-mote: Piratkongress 2024
version:
gilltighetstid: Tillsvidare
paragrafnummer: true
---
# Namn och Organisationsform
Förbundets namn är Ung Pirat. Förbundet är en nationell sammanslutning
av självständiga lokala Ung Piratavdelningar. Förbundets styrelse har
sitt säte i Uppsala kommun.
# Syfte
Förbundets syfte är:
1. **att** erbjuda en naturlig samlingspunkt till unga pirater för
ömsesidigt åsiktsutbyte, utbildning och politisk utveckling för att
tillse att Piratrörelsens frågor ges bättre möjligheter till
genomslag i samhällsdebatten,
2. **att** bedriva bred utbildning kring piratrörelsens frågor och att
väcka allmän, men även intern, debatt kring dem,
3. **att** vara samideologisk opinionsbildare mot Piratpartiet för att
arbeta fram bra och välgenomtänkta ståndpunkter,
4. **att** utveckla piratideologin,
5. **att** försöka påverka svenska, europeisk och världspolitik ur ett
piratperspektiv och delta i de olika evenemangen, samtalen och
debatterna som sker.
# Principer
Förbundet verkar i enlighet med demokratiska principer.
# Verksamhet
Förbundets huvudsakliga verksamhet bedrivs i föreningarna. Förbundets
centrala verksamhet skall syfta till att stödja verksamheten som bedrivs
i dess föreningar.
# Stadgetolkning
Om oklarhet gällande dessa stadgars innebörd skulle uppstå, i samband
med förbundskongress eller extra förbundskongress, gäller mötets
tolkning tills klargörande ändring införs. Om oklarhet gällande dessa
stadgars innebörd skulle uppstå, i varje annat fall, gäller
förbundsstyrelsens tolkning tills klargörande ändring införs. Tolkning
av stadga skall bifogas stadgan som en stadgekommentar tills dess att
klargörande ändring införts.
Vid tolkning av denna stadga skall stadgeparagraf ett (1) till och med
sju (7) ges överordnad betydelse gentemot varje annan stadgeparagraf.
# Stadgeändringskompetens
För ändring av, eller tillägg till, stadgeparagraf ett (1) till och med
sju (7) krävs att likalydande beslut antas, med två tredjedels (2/3)
majoritet, av två på varandra följande, ordinarie förbundskongresser.
För ändring av, eller tillägg till, varje annan paragraf krävs att
förslaget antas, med två tredjedels (2/3) majoritet, av förbundskongress
eller medlemsomröstning.
Ändring av stadgeparagraf, eller tillägg till stadgan, kan endast upptas
till behandling av förbundskongress om förslag därom uttryckligen
angivits i handlingarna, i form av motion eller proposition, eller om
enhällig kongress beslutar att uppta förslaget till behandling.
# Upplösning
Förslag om förbundets upplösning får endast behandlas på ordinarie
förbundskongress och skall insändas skriftligt till förbundsstyrelsen
senast trettioförsta (31) oktober året innan förbundskongressen. Att
upplösning skall behandlas måste framgå av kallelsen till
förbundskongressen. Förbundet kan inte upplösas så länge minst en
tjugondel (1/20) av de röstberättigade på ordinarie förbundskongress
motsätter sig upplösningen.
Vid förbundets upplösning skall tillgångar realiseras och skulder
betalas, varpå kvarvarande tillgångar tillfaller Piratpartiet eller ett
av förbundskongressen bestämt ändamål i enlighet med förbundets syfte.
Till likvidatorer bör förbundets revisorer utses. Likvidatorerna
genomför likvidationen i samband med förbundets upplösning.
# Elektronisk kommunikation
För förbundet och dessa stadgars syften, så ska elektronisk
kommunikation vara att jämställa med skriftlig på papper.
# Verksamhetsår
Verksamhetsår för förbundet är kalenderår.
# Förening
Förening antas av förbundsstyrelsen som medlem i förbundet. För att
antas som förening krävs att föreningen har minst fem (5) medlemmar och
verkar i enlighet med förbundets syfte och godkänner dess stadgar.
Föreningar utformar fritt sin verksamhet och råder själv över sina
tillgångar.
Det åligger föreningar att tillmötesgå krav på lämnande av de uppgifter
som förbundsstyrelsen behöver för att bedriva förbundets centrala
verksamhet. Förbundet har rätt att ta ut en, av förbundskongressen
bestämd, årsavgift av varje förening.
En förening kan avregistreras om den inte redovisat verksamhet eller
minst fem (5) medlem mar under minst ett (1) års tid.
Förening som bryter mot förbundets stadgar, skadar dess anseende eller
motarbetar dess syfte kan avstängas med omedelbar verkan av
förbundsstyrelsen. Nästkommande ordinarie förbundskongress beslutar om
uteslutning av avstängd förening. Avstängning påverkar inte föreningens
stadgereglerade rättigheter i samband med förbundskongress och
kongressombudsval.
# Medlem
Person som är medlem i förening är också medlem i förbundet. Medlem som
bryter mot förbundets stadgar, skadar dess anseende eller motarbetar
dess syfte kan avstängas med omedelbar verkan av förbundsstyrelsen.
# Förbundskongress
Förbundskongressen är förbundets högsta beslutande organ.
Förbundskongress kan hållas elektroniskt om förbundsstyrelsen så finner
lämpligt.
Under ett verksamhetsår skall två (2) ordinarie förbundskongresser
hållas; Demokrati och Revisionsmötet samt Piratkongressen.
Varje kongressombud eller ersättare för kongressombud innehar en (1)
röst på förbundskongress. Röstning per post eller per fullmakt är inte
tillåten. Inför förbundskongress har medlemmar, lokalavdelningar,
förbundsstyrelse, valberedning samt revisorer rätt att inkomma med
förslag, uttalanden och nomineringar.
Medlem har i mån av plats närvarorätt på förbundskongress. Anställd i
förbundet som också är medlem i förbundet och där det i dennes
arbetsbeskrivning framgår att personen ej är valbar till kongressombud
eller kongressreservombud har närvarorätt, yttranderätt och förslagsrätt
på förbundskongress.
Person vald i stadgemässiga val på förbundskongress har närvaro,
yttrande och förslagsrätt på förbundskongress. Kongressombud och
ersättare för kongressombud har närvaro, yttrande, förslags samt
rösträtt på förbundskongress. Nominerad till stadgemässiga val eller
person som för talan för viss motion, proposition eller fråga har
närvaro, yttrande och förslagsrätt i berörda frågor på
förbundskongress.
Vid omröstning på förbundskongress fattas beslut med enkel majoritet om
inte annat föreskrivs i stadgan. Nedlagda röster räknas ej. Vid lika
röstetal görs en andra omröstning. Visar även den lika röstetal
tillämpas slumpen. Övriga frågor på förbundskongress kräver två
tredjedelars (2/3) majoritet för bifall. Vid personval sker sluten
omröstning om någon röstberättigad så begär.
## Demokrati- och Revisionsmötet
Demokrati och Revisionsmötets syfte är att utvärdera det gångna
verksamhetsåret, granska styrelsens förvaltning och hantering av
ekonomin.
Demokrati och Revisionsmötet skall hållas årligen senast trettionde
(30) april, på tid och plats som förbundsstyrelsen bestämmer.
Demokrati och Revisionsmötet är beslutsmässigt:
- då kallelse utgått till medlemmar, föreningar och revisorer senast
fyra (4) veckor innan med uppgift om tid och plats för Demokrati
och Revisionsmötet,
- då möteshandlingar varit medlemmar, föreningar och revisorer
tillhanda senast två (2) veckor innan.
Inför Demokrati och Revisionsmötet skall möteshandlingen innehålla:
- kallelse
- dagordning
- kongressombudsvalets resultat
- förbundets stadgar
- verksamhetsberättelse för föregående verksamhetsår
- ekonomisk berättelse för föregående verksamhetsår
- revisionsberättelse för föregående verksamhetsår
Följande ärenden skall alltid behandlas av Demokrati och
Revisionsmötet:
- Mötets öppnande
- Fastställande av röstlängd
- Mötets beslutsmässighet
- Val av mötesordförande och vice mötesordförande
- Val av mötessekreterare och vice mötessekreterare
- Val av minst två (2) justerare
- Val av tre (3) rösträknare
- Fastställande av dagordning
- Verksamhetsberättelse
- Ekonomisk berättelse
- Revisionsberättelse
- Frågan om ansvarsfrihet för föregående verksamhetsårs styrelse
- Mötets avslutande
Demokrati och Revisionsmötet behandlar inte motioner eller
propositioner. Om det framgått av kallelse kan Demokrati och
Revisionsmötet behandla fyllnadsval till vakantsatta poster.
## Piratkongress
Piratkongress skall hållas tidigast första (1) november och senast
tjugonde (20) december, på tid och plats som förbundsstyrelsen
bestämmer.
Piratkongress är beslutsmässig:
- då kallelse utgått till medlemmar, föreningar och revisorer senast
tio (10) veckor innan med uppgift om tid och plats för
Piratkongressen,
- då kongressombudsval förrättats i enlighet med vad som föreskrivs i
stadgan,
- då möteshandlingar varit medlemmar, revisorer och föreningarna
tillhanda senast två (2) veckor före Piratkongressen.
Inför Piratkongress skall möteshandlingen innehålla:
- kallelse
- dagordning
- kongressombudsvalets resultat
- förbundets stadgar
- motioner
- propositioner
Inför Piratkongress bör möteshandlingen även innehålla:
- förslag på verksamhetsplan för nästkommande verksamhetsår
- förslag på budget för nästkommande verksamhetsår
- förslag på avgifter för nästkommande verksamhetsår
- förslag från valberedningen i stadgemässiga val
- lista på nominerade i stadgemässiga val
Följande ärenden skall alltid behandlas av Piratkongress:
- Mötets öppnande
- Fastställande av röstlängd
- Mötets beslutsmässighet6
- Val av mötesordförande och vice mötesordförande
- Val av mötessekreterare och vice mötessekreterare
- Val av minst två (2) justerare
- Val av tre (3) rösträknare
- Fastställande av dagordning
- Val av förbundsstyrelse
- Val av valberedning
- Val av revisorer
- Fastställande av verksamhetsplan
- Fastställande av budget
- Fastställande av avgifter
- Propositioner
- Motioner
- Övriga frågor
- Mötets avslutande
Förslag till Piratkongressen som är förbundsstyrelsen skriftligen
tillhanda senast fyra (4) veckor före kongressen är motion. Förslag till
Piratkongressen som lagts av förbundsstyrelsen, med enkel majoritet,
senast två (2) veckor innan kongressen och finns med i möteshandlingarna
är proposition. Varje annat inkommet förslag till Piratkongressen är
övrig fråga.
Nominering till stadgemässiga val förrättade på Piratkongressen från
annan än valberedning skall vara förbundsstyrelsen tillhanda senast fyra
(4) veckor före förbundskongress.
Piratkongressen väljer förbundsstyrelse, valberedning och revisorer
bland de nominerade till respektive val. Om så inte kan ske får
ytterligare nomineringar ske på kongressen.
# Extra förbundskongress
Om förbundsstyrelsen så beslutar eller om revisorerna eller minst en
tiondel (1/10) av föreningarna så kräver, skall extra förbundskongress
utlysas av förbundsstyrelsen eller revisorer.
Extra förbundskongress är beslutsmässig:
- då kallelse tillsammans med möteshandlingar utgått till medlemmar,
föreningar och revisorer senast fyra (4) veckor innan med uppgift om
tid och plats för kongressen.
Extra förbundskongress får endast besluta i de frågor som uttryckligen
angivits i kallelsen. De moment i 12§ som inte uttryckligen gäller för
ordinarie förbundskongress gäller även för extra förbundskongress.
# Medlemsomröstning
Om förbundsstyrelsen så beslutar eller om förbundskongressen, minst en
tiondel (1/10) av föreningarna, eller minst en tiondel (1/10) av
medlemmarna så kräver, skall medlemsomröstning hållas. Medlemsomröstning
skall hållas tidigast två (2) veckor och senast fyra (4) veckor efter
att utlysning om medlemsomröstning delgivits förbundets medlemmar.
Medlemsomröstning kan ej hållas under de tre månader som föregår
ordinarie förbundskongress.
Vid medlemsomröstning äger var medlem en röst.
Beslut fattade genom medlemsomröstning är likställda med beslut fattade
på extra förbundskongress.
Medlemsomröstning avgörs med enkel majoritet om inte annat föreskrivs i
stadgan.
Nedlagda röster räknas ej. Vid lika röstetal tillämpas slumpen.
Beslut fattat genom medlemsomröstning anses gällande direkt efter
omröstningen avslutats om inget annat framgår av beslutet.
Beslut fattat genom medlemsomröstning ska inkluderas i protokollet på
nästföljande förbundskongress med datum då beslut tagits.
Ett styrdokument som reglerar formerna kring medlemsomröstningar ska
finnas som bilaga till dessa stadgar. Förbundsstyrelsen ansvarar för
upprättande och ändringar av detta styrdokument.
# Kongressombundsval
Val av ombud och reservombud till kongress benämns i dessa stadgar
kongressombudsval. Förbundsstyrelsen ansvarar för att kongressombudsval
förrättas senast sex (6) veckor innan Piratkongressen.
Till Piratkongressen skall femtioen (51) kongressombud väljas. Till
Demokrati och Revisionsmötet eller extra förbundskongress skall ej nya
ombud väljas. Till Demokrati och Revisionsmötet och extra
förbundskongress kallas de kongressombud och kongressreservombud som
senast valts till Piratkongress.
Medlem äger rätt att nominera personer till kongressombudsvalet.
Nomineringar skall inlämnas skriftligt till förbundsstyrelsen senast
åtta (8) veckor innan Piratkongressen. Skriftlig information om vilka
som godkänt sin kandidatur skall vara medlemmar och föreningar tillhanda
senast en (1) vecka före kongressombudsval.
Valbar till kongressombud och kongressreservombud är medlem. Valbar är
inte medlem som sitter i förbundsstyrelsen, i valberedningen eller som
revisor i förbundet. Valbar är inte medlem som är anställd i förbundet
och där det i dennes arbetsbeskrivning framgår att personen ej är valbar
till kongressombud eller kongressreservombud.
Kongressombud och kongressreservombud väljs av förbundets medlemmar.
Medlem kan rösta på upp till fem (5) kandidater. De kandidater, upp till
antalet kongressombud som skall väljas, som erhåller flest antal röster
blir kongressombud. Vid lika röstetal avgör slumpen.
Kandidat som erhållit en (1) eller fler röster men ej blivit
kongressombud benämns kongressreservombud. Kongressreservombud
rangordnas efter antal röster. Vid lika röstetal avgör slumpen.
Då kongressombud inte finns att uppta i röstlängd på förbundskongress
ersätter kongressreservombud enligt rangordning, och benämns då
ersättare för kongressombud.
# Förbundsstyrelsen
Förbundsstyrelsen ansvarar för förbundets centrala verksamhet.
Förbundsstyrelsen utses av Piratkongress och tillträder vid årsskiftet.
Vid fyllnadsval så tillträder de fyllnadsvalda posterna i omedelbar
anslutning till förbundskongressens avslutande. Styrelsens storlek och
sammansättning bestäms av kongressen som utser förbundsordförande,
förbundssekreterare samt tre (3) till nio (9) ordinarie ledamöter.
Valbar till förbundsstyrelsen är medlem i förbundet. Förbundsstyrelsen
utser själv vid behov vice förbundsordförande respektive vice
förbundssekreterare. Förbundsstyrelsen utser förbundets firmatecknare.
Vid omröstning i förbundsstyrelsen fattas beslut med enkel majoritet om
inte annat föreskrivs i stadgan. Nedlagda röster räknas ej. Vid lika
röstetal tillämpas slumpen. Förbundsstyrelsen är beslutsmässig då
samtliga ordinarie medlemmar i förbundsstyrelsen är skriftligen kallade
minst en (1) vecka före förbundsstyrelsemötet och en absolut majoritet
av styrelsens medlemmar är närvarande.
Om ledamot i förbundsstyrelsen önskar avbryta sitt uppdrag i förtid
skall denne skriftligen meddela detta till övriga förbundsstyrelsen som
därefter i protokoll skall notera avhoppet. Formerna kring
förbundsstyrelsens arbetsuppgifter ska finnas nedtecknade i ett
styrdokument. Förbundsstyrelsen ansvarar för upprättande och ändringar
av detta styrdokument.
# Valberedning
Valberedningens uppgift är att nominera komplett förbundsstyrelse,
komplett valberedning och revisorer jämte personliga ersättare.
Nomineringen skall finnas förbundskongress skriftligen tillhanda.
Piratkongress utser två (2) till fem (5) valberedare. Valberedningen
tillträder vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så tillträder de
fyllnadsvalda posterna i omedelbar anslutning till förbundskongressens
avslutande. Valbar till valberedningen är medlem bosatt i Sverige och
som ej är invald i förbundsstyrelsen. Valberedningen utser inom sig sin
ordförande.
# Revisorer
Revisorerna granskar förbundets räkenskaper samt handlingar och
upprättar en revisionsberättelse och lämnar i denna ett förslag till
beslut i fråga om ansvarsfrihet för den avgående förbundsstyrelsen.
Revisionsberättelsen skall finnas förbundskongress skriftligen
tillhanda.
Revisor granskar kongressombudsvalet.
Förbundskongressen utser två (2) revisorer, jämte två (2) personliga
ersättare. Revisorerna tillträder vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så
tillträder de fyllnadsvalda posterna i omedelbar anslutning till
förbundskongressens avslutande. Valbar till revisor och personlig
ersättare för revisor är myndig person bosatt i Sverige och som ej är
invald i förbundsstyrelsen eller i valberedningen.
# Politisk metodologi
Ung Pirat är en ideell och demokratisk rörelse som förespråkar
parlamentariska metoder för att inom lagens ramar förändra attityder och
strukturer i samhället.

View File

@@ -0,0 +1,69 @@
---
title: Ung Pirats jämlikhetspolicy
typ: Policy
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
faststalld-vid-mote:
version: 1.0
gilltighetstid: Tillsvidare
---
Vi välkomnar alla människor till vårt förbund. Ung Pirat bygger på ett
brett samhällsengagemang där alla ges möjlighet att delta och påverka.
Vi samlas kring våra politiska kärnfrågor och strävar efter att engagera
människor från samtliga samhällsgrupper, oavsett deras förutsättningar.
Denna jämlikhetspolicy är ett led i vår strävan att göra förbundet
tillgängligt för alla.
Jämlikhet är en grundpelare mot vilken en föreningsdemokrati lutar sig.
För att kunna driva våra frågor i enlighet med demokratiska principer
måste dessa drivas på ett jämlikt och brett sätt. Detta kräver att
förbundet tar olika förutsättningar och individuella livsval i åtanke.
Jämlikhet kan definieras på olika sätt, men får för oss främst två
definitioner.
Med jämlikhet menas för det första att vi strävar efter en bred
representation av samhällets olika grupper i vårt arbete. Detta är
naturligt för oss eftersom att förbundet arbetar för hela samhällets
intressen snarare än en enskild grupps bästa. Med en mångfald av aktiva
från alla hörn av samhället blir vi starkare som organisation och får en
bättre bredd i synen på våra frågor. Bred representation hjälper också
till att bygga upp ett varaktigt intresse i alla samhällsgrupper för
våra frågor och vårt demokratiska arbete.
För det andra innebär jämlikhet att alla ska ges möjlighet att delta i
förbundets aktiviteter. Det är viktigt att ingen diskrimineras på grund
av begränsande förutsättningar. Exempel på sådana kan vara
funktionsnedsättning eller ekonomiska hinder. Inte heller allergier
eller särskilda matpreferenser grundade på etiska eller religiösa
övertygelser ska hindra en medlem från att delta.
Genom att se till att möteslokaler klarar deltagarnas behov garanterar
vi att alla medlemmar kan delta i förbundet på lika villkor oavsett
eventuell funktionsnedsättning. Vi betalar också resa, kost, logi och
andra rimliga omkostnader för stödpersoner såsom personliga assistenter
när det är nödvändigt, exempelvis vid förbundskongressen.
På samma sätt är det viktigt att inte en dålig ekonomi förhindrar
deltagande. Exempelvis ska man inte bli utestängd från den interna
demokratin eller förbundets arbete för att man är student eller befinner
sig i ekonomiska svårigheter. Därför strävar förbundet efter att erbjuda
resa, mat och boende vid möten och arrangemang.
Då vi strävar efter nolltolerans mot trakasserier accepteras ingen
diskriminering i Ung Pirat, oavsett om den är baserad på personlig grund
eller grupptillhörighet. Det är även viktigt att alla bemöts med respekt
och tilltalas på de sätt och med de pronomen de önskar.
Vid ett sådant tillfälle så ska det anmälas till förbundsstyrelsen och
därefter utredas av jämlikhetsansvarige i samråd med förbundsstyrelsen
för att avgöra hur man ska fortsätta.
Eftersom förbundet eftersträvar en bred representation av alla olika
grupper vill vi också göra förbundet så tillgängligt som möjligt för
medlemmar ur dessa grupper. För att skapa en välkomnande miljö är det
viktigt att ingen blir trakasserad för sin grupptillhörighet. Därför
arbetar vi mot diskriminering med avseende på livsstilsval,
könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan
trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, socioekonomisk
bakgrund, utseende, ålder eller biologiska, sociala eller kulturella kön
eller könsuttryck.

View File

@@ -0,0 +1,53 @@
---
title: Ung Pirats miljöpolicy
typ: Policy
faststalld-av:
faststalld-vid-mote:
version: 1.0
gilltighetstid: Tillsvidare
---
Alla individer, företag och organisationer i vårt samhälle har ett
gemensamt ansvar för vår miljö, och så även förbundet Ung Pirat. Att
arbeta för en bättre miljö är att arbeta långsiktigt för en hållbar
framtid. Detta betyder att vi som organisation måste arbeta
miljömedvetet.
Att vårda miljön innebär att arbeta för minskade utsläpp, källsortering
och återvinning samt undvika energi- och resursslöseri. Genom att
uppmuntra ett samhälle byggt på effektiv miljövänlig teknologi och
förnyelsebara resurser bidrar vi till en hållbar livsstil, inte bara för
vår egen utan också för framtida generationer.
Genom flitigt utnyttjande av modern informationsteknologi kan möten med
aktiva från hela Sverige hållas över Internet, med minimal energiåtgång
som följd. Genom modern teknik kan vi lagra information, som annars
skulle kräva tonvis av papper, i portabla media såsom skivor och
USB-minnen. När vi håller fysiska möten bokar vi transporter och
färdmedel med hänsyn till utsläpp, främst då av växthusgaser, och det är
självklart att välja alternativ som är skonsamma mot miljön. Tanken är
bland annat att undvika onödig förbrukning av fossila bränslen, detta
gör vi till exempel genom att prioritera tåg framför korta flygresor.
Vid inköp av mat och andra produkter köper vi i första hand miljövänliga
och miljömärkta produkter, till exempel KRAV. Dessa ska alltid väljas
när det endast existerar marginella prisskillnader. Även i andra fall
ska man jämföra och väga de ekonomiska aspekterna mot hänsyn för miljön.
Vi ska ha en fungerande källsortering i vår verksamhet när sådan är
möjlig i kommunen.
Genomförande:
- Förbundet använder modern informationsteknologi och Internet för att
skapa virtuella mötesplatser för sina aktiva, med syfte att minska
utsläpp från transporter och färdmedel.
- Förbundet arbetar i så stor omfattning som möjligt med digital
information, med syfte att minska transporter av post och dokument
samt mängden papperskopior i verksamheten.
- Förbundet bokar resor för sina engagerade och anställda med hänsyn
till konsekvenserna för miljön, främst i syfte att minska utsläpp av
växthusgaser.
- Förbundet har en fungerande källsortering på sina fysiska möten och
sitt dagliga arbete, förutsatt att den berörda kommunen
tillhandahåller sådana sorteringsmöjligheter.

View File

@@ -0,0 +1,30 @@
---
title: Ung Pirats policy kring rusmedel
typ: Policy
faststalld-av: Ung Pirat Kongress (UPK)
faststalld-vid-mote: UPK20
version: 1.0
gilltighetstid: Tillsvidare
---
Vid Ung Pirats verksamhet gäller följande kring rusmedel:
- Ung Pirat ska följa gällande lagstiftning om rusmedel och verka för
att ingen medlem utsättsför påtryckningar gällande rusmedel.
- Ung Pirat ska inte försköna bruket av rusmedel samt verka för att
mindre rusmedel brukas.
- Ung Pirat kommer inte acceptera att minderåriga medlemmar konsumerar
rusmedel vid UngPirats evenemang. Vid påkomst kan vårdnadshavare
komma att kontaktas.
- Ung Pirat ska verka för att rusmedel inte nyttjas eller förskönas i
närheten av minderåriga.
- Ung Pirats styrelse kan i undantagsfall besluta om att tillåta
alkohol på evenemang där enbart myndiga personer närvarar.
- Vid policybrott kommer evenemangsansvariga föra dialog med berörda
parter.
- Vid grovt policybrott kan personen bli hemskickad på egen bekostnad.
Är individen minderårig sker detta i samtal med vårdnadshavare.
Med rusmedel menas: Ämnen som används för dess berusande effekt, såsom
alkohol och narkotiska preparat (narkotiska preparat innefattar inte
dina egna receptbelagda läkemedel

View File

@@ -0,0 +1,13 @@
#!/bin/bash
cd "$(dirname "$0")"
cd ..
cd latex
for file in ../markdown/*.md; do
filename=$(basename "$file" .md)
pandoc "$file" -o "../test/$filename.pdf" "--template=policymall.tex" "--pdf-engine=xelatex" "--pdf-engine-opt=-shell-escape"
done

View File

@@ -3,7 +3,7 @@
mkdir test
mkdir ../markdown
libreoffice --headless --convert-to odt ../*.fodt --outdir test
libreoffice --headless --convert-to odt ../policies/*.fodt --outdir test
for file in test/*.odt; do
filename=$(basename "$file" .odt)