Files
ungpirat-policys/policies/Ersättningspolicy.md
2025-09-24 17:44:28 +02:00

143 lines
5.4 KiB
Markdown

---
title: Ersättningspolicy
typ: Policy
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
faststalld-vid-mote: FS 2024-09-21
version: 1.0
gilltighetstid: Tillsvidare
---
# Syfte
Ung Pirat strävar efter en trevlig och välmående miljö under arrangemang
som förbundet anordnar. Denna policy har därför som syfte att tydligt
visa vilka villkor som gäller, både för deltagare och arrangörer.
Exempelvis kring ekonomisk ersättning samt vad som är önskvärt både i
miljö, bekvämliga och ekonomiska aspekter.
Texter i dokumentet som är kursivstil är fastställd av ett
kongressbeslut och kan därför inte ändras eller tas bort av
förbundsstyrelsen.
# Tillämpning
Policyn gäller för såväl anställda och arvoderade inom förbundet, för
funktionärer på arrangemang som förbundet anordnar samt deltagare på
sådana arrangemang till och med det år personen fyller 30 år.
Ytterligare villkor kan gälla för arvoderade samt på digitala
aktiviteter.
# Bestämmelser
För att få ersättning från Ung Pirat behöver någon med befogenhet
godkänna utlägget. För att få ersättning ska utlägget styrkas med kvitto
eller motsvarande.
## Logi
Vid längre arrangemang ordnade av Ung Pirat (såsom läger, kongresser
eller dylikt) ska förbundet erbjuda eller ersätta ekonomiskt för
sovplatser som är av vandrarhemsstandard eller annat som är motiverat av
praktiska skäl. Dessa bör i möjligaste mån vara i nära anslutning till
evenemanget.
Vid närvaro och representation på externa event får enklare övernattning
(exempelvis golvlogi i sovsal) förekomma om det är motiverat av
praktiska eller kostnadsskäl. Detta skall tydligt kommuniceras i förväg
till deltagarna.
Ung Pirat skall alltid sträva efter att ge deltagare möjlighet till en
god natts sömn.
## Mat
Alla som har fått godkänt för en tjänsteresa eller en resa på uppdrag av
förbundet har rätt till ersättning för mat och måltidsdryck under resan
gång, under vistelsen på resmålet, samt under hemresan.
Vid tjänstgöring eller deltagande på plats utan resa har den anställde
eller uppdragstagaren rätt till ersättning för mat och måltidsdryck
under hela tjänstgörings- eller uppdragstiden.
Mat ersätts som regel i enlighet med Skatteverkets föreskrifter om
förmån av fri kost. Kostnader som överstiger över 50% av detta måste
godkännas av förbundsstyrelsen innan ersättningen utbetalas. Vid längre
arbetstillfällen och möten är det tillåtet att även begära rimlig
ersättning för fika, läsk och godis.
Ung Pirat respekterar varje individs kostval och eventuella
matallergier. Som standard ska mat serveras som ger alla deltagare samma
möjlighet att äta fullvärdig, näringsriktig och god mat.
Under förbundets arrangemang ska man må bra och inte behöva vara
hungrig.
## Telefonkostnader
Telefonkostnader kan ersättas av förbundet. Personen kan antingen
uppvisa en specificerad telefonräkning och begära en exakt summa eller
genom en schablonsumma som baseras på en jämförelse mot gamla
telefonräkningar.
## Resor
Förbundet ska stå för kostnader av resa som måste göras i tjänst eller
på uppdrag av förbundet.
För att få resor betalda skall:
- Skälet till resan vara legitimt.
- Resan gå mellan hemort och slutdestinationen. Om någon önskar avresa
från eller ankomma i någon annan ort än hemorten så ska denna endast
få godkänt för ett belopp upp till kostnaden för resa till hemorten.
- Resan ska bokas så lång tid i förväg som möjligt för att hålla nere
kostnaderna.
Vid resa från utomlands ersätter förbundet resan med upp till 1 500 kr
per enkel resa.
Som hemort definieras där personen i fråga är folkbokförd.
### Färdsätt
Vid resebokning ska främst miljövänlighet prioriteras, därefter restid
och kostnad. Detta kan avvikas från av praktiska skäl.
Vid bokning av resa ska det billigaste alternativet för resan väljas om
det är möjligt. Liggvagn eller sovvagn är acceptabelt vid längre
tågresor.
Om resor går att boka ombokningsbara eller återbetalningsbara bör detta
väljas om resan bokas mer än två månader i förväg.
## Återbetalningsskyldighet
Om förbundet betalar en ersättningsberättigad aktivitet eller resa och
den inte utnyttjas på grund av omständigheter som ligger inom den
enskilde personens kontroll kan denne bli återbetalningsskyldig.
Omständigheter inom personens kontroll innebär exempelvis:
- Missad aktivitet på grund av egen försummelse eller glömska.
- Felaktig planering eller resebokning som leder till att personen
inte kan delta.
- Medvetet beslut att inte delta i aktiviteten utan godtagbar
anledning.
- Skäl som var kända men som inte meddelades då aktiviteten bokades.
**Exempel på omständigheter utanför personens kontroll som inte leder till
återbetalningsskyldighet inkluderar:**
- Oförutsedda händelser som naturkatastrofer eller extrema
väderförhållanden.
- Plötsliga och allvarliga sjukdomar eller olyckor som kan styrkas med
exempelvis med läkarintyg. Andra förhinder som är akuta eller annars
omöjliga att påverka.
- Inställda arrangemang på grund av beslut från arrangören eller andra
externa parter.
I de fall en aktivitet inte kan genomföras och det finns oanvända medel
kvar, ska dessa medel återbetalas till förbundet. Personen i fråga ska
inte hållas återbetalningsskyldig för belopp som redan använts för
utgifter som inte kan återfås, utan endast för den del av medlen som
återstår.