Files
ungpirat-policys/policies/Reglemente för IT-utskott.md
2025-09-24 17:44:28 +02:00

136 lines
5.4 KiB
Markdown

---
title: Reglemente för IT-utskott
typ: Reglemente
faststalld-av: Förbundsstyrelsen
faststalld-vid-mote: FS 2025-05-24
version: 1.0
gilltighetstid: Tillsvidare
---
# Bakgrund
IT-utskottet är ett tekniskt och organisatoriskt utskott som primärt
verkar under Ung Pirats förbundsstyrelse, men som även hanterar delar av
den tekniska infrastrukturen som delas med Piratpartiet. Utskottet
ansvarar för drift, utveckling och underhåll av IT-system som används av
Ung Pirat och, i förekommande fall, även Piratpartiet.
Trots att utskottets verksamhet i praktiken sköts av personer inom Ung
Pirat, erkänns utskottets ansvar gentemot båda organisationerna.
Reglementet nedan fastställer struktur, ansvar och befogenheter för
IT-utskottets arbete, med syftet att säkerställa kontinuitet, säkerhet
och tydlig ansvarsfördelning.
# Avgränsningar mot andra organ
Inom Ung Pirat finns föreningen Ung Pirat IT, som verkar för att främja
IT-relaterade aktiviteter inom förbundet. Denna förening är dock **inte
detsamma som IT-utskottet,** och har **inget formellt mandat att fatta
beslut eller vidta åtgärder som rör drift, säkerhet eller utveckling av
Ung Pirats IT-system.**
Alla beslut och insatser kopplade till teknisk drift, underhåll,
säkerhet och infrastruktur fattas av IT-utskottet enligt detta
reglemente, eller av Ung Pirats förbundsstyrelse.
Det står Ung Pirat IT fritt att driva projekt, initiativ och arrangemang
inom sitt syfte, men föreningen kan inte agera åt IT-utskottets vägnar
eller fatta beslut som påverkar den tekniska plattformen.
# Bestämmelser
## Utskottets mandat
IT-utskottet har mandat att:
- Självständigt underhålla och administrera teknisk infrastruktur som
tillhör Ung Pirat och, i vissa relevanta fall, även Piratpartiet.
- Initiera och genomföra mindre tekniska förbättringar och
uppdateringar utan behov av godkännande, förutsatt att de inte
medför betydande driftavbrott eller kostnader.
- Föreslå strategiska IT-lösningar eller tekniska förändringar till
Ung Pirats förbundsstyrelse och eller Piratpartiets partistyrelse.
- Samarbeta med externa parter. Leverantörer eller frivilliga i frågor
som rör systemdrift, underhåll eller utveckling -- inom ramen för
detta reglemente.
## Utskottets medlemmar
- Ordinarie medlemmar tillsätts genom beslut av Ung Pirats
förbundsstyrelse.
- Piratpartiet har rätt att nominera personer till IT-utskottet.
- IT-utskottet ska utse en kontaktperson för Ung Pirat och
Piratpartiet.
- IT-utskottet har rätt att utse tillfälliga medlemmar:
- Sådana medlemmar har inte en formell ställning i utskottet och kan när som helst entledigas av utskottets chef.
- Vid antagandet av en tillfällig medlem ska utskottets chef informeras skriftligen
- Tillfälliga medlemmar får inte ges tillgång till känslig information eller administrativa system utan uttryckligt godkännande från utskottets chef.
- En avstängd eller utesluten medlem i Ung Pirat eller Piratpartiet
kan inte vara involverad i IT-utskottets verksamhet.
- Medlemmar och tillfälliga medlemmar i utskottet ska dokumenteras.
## Utskottets chef
- Chef över IT-utskottet är förbundssekreteraren i Ung Pirat.
- Chefen har vetorätt över utskottets beslut.
- Utskottets chef kan i särskilda fall delegera chefansvaret till en
annan person under en begränsad tid, under förutsättningen att
förbundsstyrelsen informeras skriftligen.
## Beslutsprocess inom utskottets
- IT-utskottet ska eftersträva att fatta interna beslut i enhällighet.
Om enhällighet inte kan uppnås inom utskottet, kan beslut fattas
genom enkel majoritet av röstberättigade medlemmar.
- Samtliga beslut som fattats av utskottet är föremål för
utskottschefens vetorätt.
- Alla utskottens beslut ska dokumenteras.
- För större beslut som innebär en betydande förändring för
slutanvändaren eller digital infrastruktur ska beslut tas i samråd
med Utskottets chef samt representant från Ung Pirat och
Piratpartiet.
## Avbrott och förändringar i IT-drift
### Planerade avbrott
- Planerade systemavbrott, större förändringar eller migreringar ska
dokumenteras av utskottet i förväg.
- IT-utskottet ska i god tid rapportera planerat avbrott till
utskottets chef samt
- Avbrott som kan påverka valkampanjer, medlemskommunikation eller
annan känslig verksamhet ska skriftligen godkännas av utskottets
chef i samråd med Ung Pirat och Piratpartiet (om det är relevant).
#### Ansökan om planerat avbrott
- Om IT-utskottet planerar ett avbrott som kan påverka
tillgängligheten till en eller flera tjänster ska en ansökan om
planerat avbrott skickas till utskottets chef
- Ansökan ska innehålla följande:
- Förslaget datum och tid för avbrottet.
- Kort beskrivning av arbetet som ska genomföras.
- Bedömd längd på avbrottet (förväntad och maximal).
- Eventuella risker eller åtagande.
- Hur akut åtgärden är.
- Ansökan ska skickas minst fem (5) dagar i förväg, om inte akuta
tekniska skäl föreligger.
- Utskottets chef ska ge godkännande innan arbetet får påbörjas.
## Rapportering
- IT-utskottet ska lämna regelbundna lägesrapporter till Ung Pirats
förbundsstyrelse samt Piratpartiets partistyrelse.
- Viktiga händelser eller incidenter ska kommuniceras utan onödigt
dröjsmål.