5.4 KiB
title, typ, faststalld-av, faststalld-vid-mote, version, gilltighetstid
| title | typ | faststalld-av | faststalld-vid-mote | version | gilltighetstid |
|---|---|---|---|---|---|
| Reglemente för IT-utskott | Reglemente | Förbundsstyrelsen | FS 2025-05-24 | 1.0 | Tillsvidare |
Bakgrund
IT-utskottet är ett tekniskt och organisatoriskt utskott som primärt verkar under Ung Pirats förbundsstyrelse, men som även hanterar delar av den tekniska infrastrukturen som delas med Piratpartiet. Utskottet ansvarar för drift, utveckling och underhåll av IT-system som används av Ung Pirat och, i förekommande fall, även Piratpartiet.
Trots att utskottets verksamhet i praktiken sköts av personer inom Ung Pirat, erkänns utskottets ansvar gentemot båda organisationerna. Reglementet nedan fastställer struktur, ansvar och befogenheter för IT-utskottets arbete, med syftet att säkerställa kontinuitet, säkerhet och tydlig ansvarsfördelning.
Avgränsningar mot andra organ
Inom Ung Pirat finns föreningen Ung Pirat IT, som verkar för att främja IT-relaterade aktiviteter inom förbundet. Denna förening är dock inte detsamma som IT-utskottet, och har inget formellt mandat att fatta beslut eller vidta åtgärder som rör drift, säkerhet eller utveckling av Ung Pirats IT-system.
Alla beslut och insatser kopplade till teknisk drift, underhåll, säkerhet och infrastruktur fattas av IT-utskottet enligt detta reglemente, eller av Ung Pirats förbundsstyrelse.
Det står Ung Pirat IT fritt att driva projekt, initiativ och arrangemang inom sitt syfte, men föreningen kan inte agera åt IT-utskottets vägnar eller fatta beslut som påverkar den tekniska plattformen.
Bestämmelser
Utskottets mandat
IT-utskottet har mandat att:
- Självständigt underhålla och administrera teknisk infrastruktur som tillhör Ung Pirat och, i vissa relevanta fall, även Piratpartiet.
- Initiera och genomföra mindre tekniska förbättringar och uppdateringar utan behov av godkännande, förutsatt att de inte medför betydande driftavbrott eller kostnader.
- Föreslå strategiska IT-lösningar eller tekniska förändringar till Ung Pirats förbundsstyrelse och eller Piratpartiets partistyrelse.
- Samarbeta med externa parter. Leverantörer eller frivilliga i frågor som rör systemdrift, underhåll eller utveckling -- inom ramen för detta reglemente.
Utskottets medlemmar
-
Ordinarie medlemmar tillsätts genom beslut av Ung Pirats förbundsstyrelse.
-
Piratpartiet har rätt att nominera personer till IT-utskottet.
-
IT-utskottet ska utse en kontaktperson för Ung Pirat och Piratpartiet.
-
IT-utskottet har rätt att utse tillfälliga medlemmar:
- Sådana medlemmar har inte en formell ställning i utskottet och kan när som helst entledigas av utskottets chef.
- Vid antagandet av en tillfällig medlem ska utskottets chef informeras skriftligen
- Tillfälliga medlemmar får inte ges tillgång till känslig information eller administrativa system utan uttryckligt godkännande från utskottets chef.
-
En avstängd eller utesluten medlem i Ung Pirat eller Piratpartiet kan inte vara involverad i IT-utskottets verksamhet.
-
Medlemmar och tillfälliga medlemmar i utskottet ska dokumenteras.
Utskottets chef
- Chef över IT-utskottet är förbundssekreteraren i Ung Pirat.
- Chefen har vetorätt över utskottets beslut.
- Utskottets chef kan i särskilda fall delegera chefansvaret till en annan person under en begränsad tid, under förutsättningen att förbundsstyrelsen informeras skriftligen.
Beslutsprocess inom utskottets
- IT-utskottet ska eftersträva att fatta interna beslut i enhällighet. Om enhällighet inte kan uppnås inom utskottet, kan beslut fattas genom enkel majoritet av röstberättigade medlemmar.
- Samtliga beslut som fattats av utskottet är föremål för utskottschefens vetorätt.
- Alla utskottens beslut ska dokumenteras.
- För större beslut som innebär en betydande förändring för slutanvändaren eller digital infrastruktur ska beslut tas i samråd med Utskottets chef samt representant från Ung Pirat och Piratpartiet.
Avbrott och förändringar i IT-drift
Planerade avbrott
- Planerade systemavbrott, större förändringar eller migreringar ska dokumenteras av utskottet i förväg.
- IT-utskottet ska i god tid rapportera planerat avbrott till utskottets chef samt
- Avbrott som kan påverka valkampanjer, medlemskommunikation eller annan känslig verksamhet ska skriftligen godkännas av utskottets chef i samråd med Ung Pirat och Piratpartiet (om det är relevant).
Ansökan om planerat avbrott
-
Om IT-utskottet planerar ett avbrott som kan påverka tillgängligheten till en eller flera tjänster ska en ansökan om planerat avbrott skickas till utskottets chef
-
Ansökan ska innehålla följande:
- Förslaget datum och tid för avbrottet.
- Kort beskrivning av arbetet som ska genomföras.
- Bedömd längd på avbrottet (förväntad och maximal).
- Eventuella risker eller åtagande.
- Hur akut åtgärden är.
-
Ansökan ska skickas minst fem (5) dagar i förväg, om inte akuta tekniska skäl föreligger.
-
Utskottets chef ska ge godkännande innan arbetet får påbörjas.
Rapportering
- IT-utskottet ska lämna regelbundna lägesrapporter till Ung Pirats förbundsstyrelse samt Piratpartiets partistyrelse.
- Viktiga händelser eller incidenter ska kommuniceras utan onödigt dröjsmål.