423 lines
17 KiB
Markdown
423 lines
17 KiB
Markdown
---
|
|
title: Ung Pirats Stadgar
|
|
typ: Stadgar
|
|
faststalld-av: Förbundskongress
|
|
faststalld-vid-mote: Piratkongress 2024
|
|
version:
|
|
gilltighetstid: Tillsvidare
|
|
paragrafnummer: true
|
|
---
|
|
# Namn och Organisationsform
|
|
|
|
Förbundets namn är Ung Pirat. Förbundet är en nationell sammanslutning
|
|
av självständiga lokala Ung Pirat-avdelningar. Förbundets styrelse har
|
|
sitt säte i Uppsala kommun.
|
|
|
|
# Syfte
|
|
|
|
Förbundets syfte är:
|
|
|
|
1. **att** erbjuda en naturlig samlingspunkt till unga pirater för
|
|
ömsesidigt åsiktsutbyte, utbildning och politisk utveckling för att
|
|
tillse att Piratrörelsens frågor ges bättre möjligheter till
|
|
genomslag i samhällsdebatten,
|
|
2. **att** bedriva bred utbildning kring piratrörelsens frågor och att
|
|
väcka allmän, men även intern, debatt kring dem,
|
|
3. **att** vara samideologisk opinionsbildare mot Piratpartiet för att
|
|
arbeta fram bra och välgenomtänkta ståndpunkter,
|
|
4. **att** utveckla piratideologin,
|
|
5. **att** försöka påverka svenska, europeisk- och världspolitik ur ett
|
|
piratperspektiv och delta i de olika evenemangen, samtalen och
|
|
debatterna som sker.
|
|
|
|
# Principer
|
|
|
|
Förbundet verkar i enlighet med demokratiska principer.
|
|
|
|
# Verksamhet
|
|
|
|
Förbundets huvudsakliga verksamhet bedrivs i föreningarna. Förbundets
|
|
centrala verksamhet skall syfta till att stödja verksamheten som bedrivs
|
|
i dess föreningar.
|
|
|
|
# Stadgetolkning
|
|
|
|
Om oklarhet gällande dessa stadgars innebörd skulle uppstå, i samband
|
|
med förbundskongress eller extra förbundskongress, gäller mötets
|
|
tolkning tills klargörande ändring införs. Om oklarhet gällande dessa
|
|
stadgars innebörd skulle uppstå, i varje annat fall, gäller
|
|
förbundsstyrelsens tolkning tills klargörande ändring införs. Tolkning
|
|
av stadga skall bifogas stadgan som en stadgekommentar tills dess att
|
|
klargörande ändring införts.
|
|
|
|
Vid tolkning av denna stadga skall stadgeparagraf ett (1) till och med
|
|
sju (7) ges överordnad betydelse gentemot varje annan stadgeparagraf.
|
|
|
|
# Stadgeändringskompetens
|
|
|
|
För ändring av, eller tillägg till, stadgeparagraf ett (1) till och med
|
|
sju (7) krävs att likalydande beslut antas, med två tredjedels (2/3)
|
|
majoritet, av två på varandra följande, ordinarie förbundskongresser.
|
|
För ändring av, eller tillägg till, varje annan paragraf krävs att
|
|
förslaget antas, med två tredjedels (2/3) majoritet, av förbundskongress
|
|
eller medlemsomröstning.
|
|
|
|
Ändring av stadgeparagraf, eller tillägg till stadgan, kan endast upptas
|
|
till behandling av förbundskongress om förslag därom uttryckligen
|
|
angivits i handlingarna, i form av motion eller proposition, eller om
|
|
enhällig kongress beslutar att uppta förslaget till behandling.
|
|
|
|
# Upplösning
|
|
|
|
Förslag om förbundets upplösning får endast behandlas på ordinarie
|
|
förbundskongress och skall insändas skriftligt till förbundsstyrelsen
|
|
senast trettioförsta (31) oktober året innan förbundskongressen. Att
|
|
upplösning skall behandlas måste framgå av kallelsen till
|
|
förbundskongressen. Förbundet kan inte upplösas så länge minst en
|
|
tjugondel (1/20) av de röstberättigade på ordinarie förbundskongress
|
|
motsätter sig upplösningen.
|
|
|
|
Vid förbundets upplösning skall tillgångar realiseras och skulder
|
|
betalas, varpå kvarvarande tillgångar tillfaller Piratpartiet eller ett
|
|
av förbundskongressen bestämt ändamål i enlighet med förbundets syfte.
|
|
Till likvidatorer bör förbundets revisorer utses. Likvidatorerna
|
|
genomför likvidationen i samband med förbundets upplösning.
|
|
|
|
# Elektronisk kommunikation
|
|
|
|
För förbundet och dessa stadgars syften, så ska elektronisk
|
|
kommunikation vara att jämställa med skriftlig på papper.
|
|
|
|
# Verksamhetsår
|
|
|
|
Verksamhetsår för förbundet är kalenderår.
|
|
|
|
# Förening
|
|
|
|
Förening antas av förbundsstyrelsen som medlem i förbundet. För att
|
|
antas som förening krävs att föreningen har minst fem (5) medlemmar och
|
|
verkar i enlighet med förbundets syfte och godkänner dess stadgar.
|
|
Föreningar utformar fritt sin verksamhet och råder själv över sina
|
|
tillgångar.
|
|
|
|
Det åligger föreningar att tillmötesgå krav på lämnande av de uppgifter
|
|
som förbundsstyrelsen behöver för att bedriva förbundets centrala
|
|
verksamhet. Förbundet har rätt att ta ut en, av förbundskongressen
|
|
bestämd, årsavgift av varje förening.
|
|
|
|
En förening kan avregistreras om den inte redovisat verksamhet eller
|
|
minst fem (5) medlem mar under minst ett (1) års tid.
|
|
|
|
Förening som bryter mot förbundets stadgar, skadar dess anseende eller
|
|
motarbetar dess syfte kan avstängas med omedelbar verkan av
|
|
förbundsstyrelsen. Nästkommande ordinarie förbundskongress beslutar om
|
|
uteslutning av avstängd förening. Avstängning påverkar inte föreningens
|
|
stadgereglerade rättigheter i samband med förbundskongress och
|
|
kongressombudsval.
|
|
|
|
# Medlem
|
|
|
|
Person som är medlem i förening är också medlem i förbundet. Medlem som
|
|
bryter mot förbundets stadgar, skadar dess anseende eller motarbetar
|
|
dess syfte kan avstängas med omedelbar verkan av förbundsstyrelsen.
|
|
|
|
# Förbundskongress
|
|
|
|
Förbundskongressen är förbundets högsta beslutande organ.
|
|
|
|
Förbundskongress kan hållas elektroniskt om förbundsstyrelsen så finner
|
|
lämpligt.
|
|
|
|
Under ett verksamhetsår skall två (2) ordinarie förbundskongresser
|
|
hållas; Demokrati- och Revisionsmötet samt Piratkongressen.
|
|
|
|
Varje kongressombud eller ersättare för kongressombud innehar en (1)
|
|
röst på förbundskongress. Röstning per post eller per fullmakt är inte
|
|
tillåten. Inför förbundskongress har medlemmar, lokalavdelningar,
|
|
förbundsstyrelse, valberedning samt revisorer rätt att inkomma med
|
|
förslag, uttalanden och nomineringar.
|
|
|
|
Medlem har i mån av plats närvarorätt på förbundskongress. Anställd i
|
|
förbundet som också är medlem i förbundet och där det i dennes
|
|
arbetsbeskrivning framgår att personen ej är valbar till kongressombud
|
|
eller kongressreservombud har närvarorätt, yttranderätt och förslagsrätt
|
|
på förbundskongress.
|
|
|
|
Person vald i stadgemässiga val på förbundskongress har närvaro-,
|
|
yttrande- och förslagsrätt på förbundskongress. Kongressombud och
|
|
ersättare för kongressombud har närvaro-, yttrande-, förslags- samt
|
|
rösträtt på förbundskongress. Nominerad till stadgemässiga val eller
|
|
person som för talan för viss motion, proposition eller fråga har
|
|
närvaro-, yttrande- och förslagsrätt i berörda frågor på
|
|
förbundskongress.
|
|
|
|
Vid omröstning på förbundskongress fattas beslut med enkel majoritet om
|
|
inte annat föreskrivs i stadgan. Nedlagda röster räknas ej. Vid lika
|
|
röstetal görs en andra omröstning. Visar även den lika röstetal
|
|
tillämpas slumpen. Övriga frågor på förbundskongress kräver två
|
|
tredjedelars (2/3) majoritet för bifall. Vid personval sker sluten
|
|
omröstning om någon röstberättigad så begär.
|
|
|
|
## Demokrati- och Revisionsmötet
|
|
|
|
Demokrati- och Revisionsmötets syfte är att utvärdera det gångna
|
|
verksamhetsåret, granska styrelsens förvaltning och hantering av
|
|
ekonomin.
|
|
|
|
Demokrati- och Revisionsmötet skall hållas årligen senast trettionde
|
|
(30) april, på tid och plats som förbundsstyrelsen bestämmer.
|
|
|
|
Demokrati- och Revisionsmötet är beslutsmässigt:
|
|
|
|
- då kallelse utgått till medlemmar, föreningar och revisorer senast
|
|
fyra (4) veckor innan med uppgift om tid och plats för Demokrati-
|
|
och Revisionsmötet,
|
|
- då möteshandlingar varit medlemmar, föreningar och revisorer
|
|
tillhanda senast två (2) veckor innan.
|
|
|
|
Inför Demokrati- och Revisionsmötet skall möteshandlingen innehålla:
|
|
|
|
- kallelse
|
|
- dagordning
|
|
- kongressombudsvalets resultat
|
|
- förbundets stadgar
|
|
- verksamhetsberättelse för föregående verksamhetsår
|
|
- ekonomisk berättelse för föregående verksamhetsår
|
|
- revisionsberättelse för föregående verksamhetsår
|
|
|
|
Följande ärenden skall alltid behandlas av Demokrati- och
|
|
Revisionsmötet:
|
|
|
|
- Mötets öppnande
|
|
- Fastställande av röstlängd
|
|
- Mötets beslutsmässighet
|
|
- Val av mötesordförande och vice mötesordförande
|
|
- Val av mötessekreterare och vice mötessekreterare
|
|
- Val av minst två (2) justerare
|
|
- Val av tre (3) rösträknare
|
|
- Fastställande av dagordning
|
|
- Verksamhetsberättelse
|
|
- Ekonomisk berättelse
|
|
- Revisionsberättelse
|
|
- Frågan om ansvarsfrihet för föregående verksamhetsårs styrelse
|
|
- Mötets avslutande
|
|
|
|
Demokrati- och Revisionsmötet behandlar inte motioner eller
|
|
propositioner. Om det framgått av kallelse kan Demokrati- och
|
|
Revisionsmötet behandla fyllnadsval till vakantsatta poster.
|
|
|
|
## Piratkongress
|
|
|
|
Piratkongress skall hållas tidigast första (1) november och senast
|
|
tjugonde (20) december, på tid och plats som förbundsstyrelsen
|
|
bestämmer.
|
|
|
|
Piratkongress är beslutsmässig:
|
|
|
|
- då kallelse utgått till medlemmar, föreningar och revisorer senast
|
|
tio (10) veckor innan med uppgift om tid och plats för
|
|
Piratkongressen,
|
|
- då kongressombudsval förrättats i enlighet med vad som föreskrivs i
|
|
stadgan,
|
|
- då möteshandlingar varit medlemmar, revisorer och föreningarna
|
|
tillhanda senast två (2) veckor före Piratkongressen.
|
|
|
|
Inför Piratkongress skall möteshandlingen innehålla:
|
|
|
|
- kallelse
|
|
- dagordning
|
|
- kongressombudsvalets resultat
|
|
- förbundets stadgar
|
|
- motioner
|
|
- propositioner
|
|
|
|
Inför Piratkongress bör möteshandlingen även innehålla:
|
|
|
|
- förslag på verksamhetsplan för nästkommande verksamhetsår
|
|
- förslag på budget för nästkommande verksamhetsår
|
|
- förslag på avgifter för nästkommande verksamhetsår
|
|
- förslag från valberedningen i stadgemässiga val
|
|
- lista på nominerade i stadgemässiga val
|
|
|
|
Följande ärenden skall alltid behandlas av Piratkongress:
|
|
|
|
- Mötets öppnande
|
|
- Fastställande av röstlängd
|
|
- Mötets beslutsmässighet6
|
|
- Val av mötesordförande och vice mötesordförande
|
|
- Val av mötessekreterare och vice mötessekreterare
|
|
- Val av minst två (2) justerare
|
|
- Val av tre (3) rösträknare
|
|
- Fastställande av dagordning
|
|
- Val av förbundsstyrelse
|
|
- Val av valberedning
|
|
- Val av revisorer
|
|
- Fastställande av verksamhetsplan
|
|
- Fastställande av budget
|
|
- Fastställande av avgifter
|
|
- Propositioner
|
|
- Motioner
|
|
- Övriga frågor
|
|
- Mötets avslutande
|
|
|
|
Förslag till Piratkongressen som är förbundsstyrelsen skriftligen
|
|
tillhanda senast fyra (4) veckor före kongressen är motion. Förslag till
|
|
Piratkongressen som lagts av förbundsstyrelsen, med enkel majoritet,
|
|
senast två (2) veckor innan kongressen och finns med i möteshandlingarna
|
|
är proposition. Varje annat inkommet förslag till Piratkongressen är
|
|
övrig fråga.
|
|
|
|
Nominering till stadgemässiga val förrättade på Piratkongressen från
|
|
annan än valberedning skall vara förbundsstyrelsen tillhanda senast fyra
|
|
(4) veckor före förbundskongress.
|
|
|
|
Piratkongressen väljer förbundsstyrelse, valberedning och revisorer
|
|
bland de nominerade till respektive val. Om så inte kan ske får
|
|
ytterligare nomineringar ske på kongressen.
|
|
|
|
# Extra förbundskongress
|
|
|
|
Om förbundsstyrelsen så beslutar eller om revisorerna eller minst en
|
|
tiondel (1/10) av föreningarna så kräver, skall extra förbundskongress
|
|
utlysas av förbundsstyrelsen eller revisorer.
|
|
|
|
Extra förbundskongress är beslutsmässig:
|
|
|
|
- då kallelse tillsammans med möteshandlingar utgått till medlemmar,
|
|
föreningar och revisorer senast fyra (4) veckor innan med uppgift om
|
|
tid och plats för kongressen.
|
|
|
|
Extra förbundskongress får endast besluta i de frågor som uttryckligen
|
|
angivits i kallelsen. De moment i 12§ som inte uttryckligen gäller för
|
|
ordinarie förbundskongress gäller även för extra förbundskongress.
|
|
|
|
# Medlemsomröstning
|
|
|
|
Om förbundsstyrelsen så beslutar eller om förbundskongressen, minst en
|
|
tiondel (1/10) av föreningarna, eller minst en tiondel (1/10) av
|
|
medlemmarna så kräver, skall medlemsomröstning hållas. Medlemsomröstning
|
|
skall hållas tidigast två (2) veckor och senast fyra (4) veckor efter
|
|
att utlysning om medlemsomröstning delgivits förbundets medlemmar.
|
|
|
|
Medlemsomröstning kan ej hållas under de tre månader som föregår
|
|
ordinarie förbundskongress.
|
|
|
|
Vid medlemsomröstning äger var medlem en röst.
|
|
|
|
Beslut fattade genom medlemsomröstning är likställda med beslut fattade
|
|
på extra förbundskongress.
|
|
|
|
Medlemsomröstning avgörs med enkel majoritet om inte annat föreskrivs i
|
|
stadgan.
|
|
|
|
Nedlagda röster räknas ej. Vid lika röstetal tillämpas slumpen.
|
|
|
|
Beslut fattat genom medlemsomröstning anses gällande direkt efter
|
|
omröstningen avslutats om inget annat framgår av beslutet.
|
|
|
|
Beslut fattat genom medlemsomröstning ska inkluderas i protokollet på
|
|
nästföljande förbundskongress med datum då beslut tagits.
|
|
|
|
Ett styrdokument som reglerar formerna kring medlemsomröstningar ska
|
|
finnas som bilaga till dessa stadgar. Förbundsstyrelsen ansvarar för
|
|
upprättande och ändringar av detta styrdokument.
|
|
|
|
# Kongressombundsval
|
|
|
|
Val av ombud och reservombud till kongress benämns i dessa stadgar
|
|
kongressombudsval. Förbundsstyrelsen ansvarar för att kongressombudsval
|
|
förrättas senast sex (6) veckor innan Piratkongressen.
|
|
|
|
Till Piratkongressen skall femtioen (51) kongressombud väljas. Till
|
|
Demokrati- och Revisionsmötet eller extra förbundskongress skall ej nya
|
|
ombud väljas. Till Demokrati- och Revisionsmötet och extra
|
|
förbundskongress kallas de kongressombud och kongressreservombud som
|
|
senast valts till Piratkongress.
|
|
|
|
Medlem äger rätt att nominera personer till kongressombudsvalet.
|
|
Nomineringar skall inlämnas skriftligt till förbundsstyrelsen senast
|
|
åtta (8) veckor innan Piratkongressen. Skriftlig information om vilka
|
|
som godkänt sin kandidatur skall vara medlemmar och föreningar tillhanda
|
|
senast en (1) vecka före kongressombudsval.
|
|
|
|
Valbar till kongressombud och kongressreservombud är medlem. Valbar är
|
|
inte medlem som sitter i förbundsstyrelsen, i valberedningen eller som
|
|
revisor i förbundet. Valbar är inte medlem som är anställd i förbundet
|
|
och där det i dennes arbetsbeskrivning framgår att personen ej är valbar
|
|
till kongressombud eller kongressreservombud.
|
|
|
|
Kongressombud och kongressreservombud väljs av förbundets medlemmar.
|
|
Medlem kan rösta på upp till fem (5) kandidater. De kandidater, upp till
|
|
antalet kongressombud som skall väljas, som erhåller flest antal röster
|
|
blir kongressombud. Vid lika röstetal avgör slumpen.
|
|
|
|
Kandidat som erhållit en (1) eller fler röster men ej blivit
|
|
kongressombud benämns kongressreservombud. Kongressreservombud
|
|
rangordnas efter antal röster. Vid lika röstetal avgör slumpen.
|
|
|
|
Då kongressombud inte finns att uppta i röstlängd på förbundskongress
|
|
ersätter kongressreservombud enligt rangordning, och benämns då
|
|
ersättare för kongressombud.
|
|
|
|
# Förbundsstyrelsen
|
|
|
|
Förbundsstyrelsen ansvarar för förbundets centrala verksamhet.
|
|
Förbundsstyrelsen utses av Piratkongress och tillträder vid årsskiftet.
|
|
Vid fyllnadsval så tillträder de fyllnadsvalda posterna i omedelbar
|
|
anslutning till förbundskongressens avslutande. Styrelsens storlek och
|
|
sammansättning bestäms av kongressen som utser förbundsordförande,
|
|
förbundssekreterare samt tre (3) till nio (9) ordinarie ledamöter.
|
|
Valbar till förbundsstyrelsen är medlem i förbundet. Förbundsstyrelsen
|
|
utser själv vid behov vice förbundsordförande respektive vice
|
|
förbundssekreterare. Förbundsstyrelsen utser förbundets firmatecknare.
|
|
|
|
Vid omröstning i förbundsstyrelsen fattas beslut med enkel majoritet om
|
|
inte annat föreskrivs i stadgan. Nedlagda röster räknas ej. Vid lika
|
|
röstetal tillämpas slumpen. Förbundsstyrelsen är beslutsmässig då
|
|
samtliga ordinarie medlemmar i förbundsstyrelsen är skriftligen kallade
|
|
minst en (1) vecka före förbundsstyrelsemötet och en absolut majoritet
|
|
av styrelsens medlemmar är närvarande.
|
|
|
|
Om ledamot i förbundsstyrelsen önskar avbryta sitt uppdrag i förtid
|
|
skall denne skriftligen meddela detta till övriga förbundsstyrelsen som
|
|
därefter i protokoll skall notera avhoppet. Formerna kring
|
|
förbundsstyrelsens arbetsuppgifter ska finnas nedtecknade i ett
|
|
styrdokument. Förbundsstyrelsen ansvarar för upprättande och ändringar
|
|
av detta styrdokument.
|
|
|
|
# Valberedning
|
|
|
|
Valberedningens uppgift är att nominera komplett förbundsstyrelse,
|
|
komplett valberedning och revisorer jämte personliga ersättare.
|
|
Nomineringen skall finnas förbundskongress skriftligen tillhanda.
|
|
|
|
Piratkongress utser två (2) till fem (5) valberedare. Valberedningen
|
|
tillträder vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så tillträder de
|
|
fyllnadsvalda posterna i omedelbar anslutning till förbundskongressens
|
|
avslutande. Valbar till valberedningen är medlem bosatt i Sverige och
|
|
som ej är invald i förbundsstyrelsen. Valberedningen utser inom sig sin
|
|
ordförande.
|
|
|
|
# Revisorer
|
|
|
|
Revisorerna granskar förbundets räkenskaper samt handlingar och
|
|
upprättar en revisionsberättelse och lämnar i denna ett förslag till
|
|
beslut i fråga om ansvarsfrihet för den avgående förbundsstyrelsen.
|
|
Revisionsberättelsen skall finnas förbundskongress skriftligen
|
|
tillhanda.
|
|
|
|
Revisor granskar kongressombudsvalet.
|
|
|
|
Förbundskongressen utser två (2) revisorer, jämte två (2) personliga
|
|
ersättare. Revisorerna tillträder vid årsskiftet. Vid fyllnadsval så
|
|
tillträder de fyllnadsvalda posterna i omedelbar anslutning till
|
|
förbundskongressens avslutande. Valbar till revisor och personlig
|
|
ersättare för revisor är myndig person bosatt i Sverige och som ej är
|
|
invald i förbundsstyrelsen eller i valberedningen.
|
|
|
|
# Politisk metodologi
|
|
|
|
Ung Pirat är en ideell och demokratisk rörelse som förespråkar
|
|
parlamentariska metoder för att inom lagens ramar förändra attityder och
|
|
strukturer i samhället.
|